Sunday, March 14, 2010

 
From publication by the UN High Commissioner on Human Rights


Handbook for a Civil Society (2008)



C. Complaint procedure
The complaint procedure addresses consistent patterns of gross and reliably attested violations of all human rights and fundamental freedoms occurring in any part of the world and under any circumstances. It is based on the former Commission’s 1503 procedure, improved to ensure that the procedure is impartial, objective, efficient, victims-oriented and conducted in a timely manner.
The complaint procedure is based on communications received from individuals, groups or organizations that claim to be victims of human rights violations or that have direct, reliable knowledge of such violations. Two distinct working groups—the Working Group on Communications and the Working Group on Situations—are responsible, respectively, for examining communications and bringing consistent patterns of gross and reliably attested violations of human rights and fundamental freedoms to the Council’s attention.
The Council examines reports of the Working Group on Situations in a confidential manner (unless it decides otherwise) and may:
Discontinue its consideration of a situation when further consideration or action is not warranted;
Keep a situation under review and request the State concerned to provide further information within a reasonable time;
Keep a situation under review and appoint an independent and highly qualified expert to monitor the situation and to report back to the Council; or
Recommend that OHCHR should provide technical cooperation, capacity-building assistance or advisory services to the State concerned.



For more information on the complaint procedure, please refer to chapter
VIII (Submitting a complaint on an alleged human rights violation) of this
Handbook.


 
Partir de la publicación por el Alto Comisionado de las Naciones Unidas sobre Derechos Humanos
Manual para la Sociedad Civil (2008) 
C. Procedimiento de reclamación 
El procedimiento de queja constante de las direcciones de los patrones de violaciónes manifiestas y fehacientemente probadas de los derechos humanos y las libertades fundamentales que se produzcan en cualquier parte del mundo y bajo cualquier circunstancia.Se basa en el procedimiento 1503 de la antigua Comisión, la mejora para garantizar que el procedimiento sea imparcial, objetivo, eficiente, orientado a las víctimas y llevó a cabo de manera oportuna. El procedimiento de denuncia se basa en las comunicaciones recibidas de particulares, grupos u organizaciones que aleguen ser víctimas de violaciónes de derechos humanos o que tengan directa, fiable conocimiento de tales violaciónes. Dos grupos de trabajo distintos, el Grupo de Trabajo sobre las Comunicaciones y el Grupo de Trabajo sobre Situaciones, son responsables, respectivamente, para examinar las comunicaciones y llevar un cuadro persistente de violaciónes manifiestas y fehacientemente probadas de los derechos humanos y libertades fundamentales a la atención del Consejo. El Consejo examina los informes del Grupo de Trabajo sobre Situaciones de manera confidencial (a menos que decida otra cosa) y podrá: Suspender su examen de una situación en que una mayor reflexión o de acción no se justifica; Mantener una situación en examen y solicitar al Estado interesado que proporcione información adicional dentro de un plazo razonable; Mantener una situación en examen y nombrar a un independiente y altamente calificado de expertos para supervisar la situación y que informe al Consejo, o Recomendar al ACNUDH que preste cooperación técnica, fomento de la capacidad de asistencia o de servicios de asesoramiento al Estado en cuestión.
Para obtener más información sobre el procedimiento de queja, por favor consulte el capítulo VIII (presentación de una reclamación sobre una supuesta violación de derechos humanos) de esta Manual.

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