Thursday, December 21, 2017

2017-12-21 פסטיגל: סתיו שפיר וירון זליכה רצים לבג"ץ - הונאת התקציב ומחשוב משרד האוצר...

פסטיגל: סתיו שפיר וירון זליכה רצים לבג"ץ - הונאת התקציב ומחשוב משרד האוצר...
בואו זאטוטים להצגה בבג"ץ! ח"כ סתיו שפיר והחשכ"ל לשעבר עותרים נגד ניהול "תקציב סתרים" והונאה של האוצר על הכנסת... מי הם כוכבי ההצגה? הכנסת, הממשלה, ובית המשפט העליון: ועדות הכנסת מנהלות פרוטוקולים בלתי חתומים, הנשמרים לנצח כ"נוסח בלתי מתוקן".   ירון זליכה כיהן כחשכ"ל משרד האוצר בשנים בהן פותחה מערכת מרכב"ה ההונאתית, נגדה הוא רץ עכשיו לבג"ץ. סגן בכיר שלו עצמו הורשע במרמה והפרת אמונים בקשר לפיתוח המערכת...  בית המשפט העליון עוסק בהונאות מחשבים באופן שגרתי כבר משנת 2002, והשב"כ טוען באופן עקבי שהוא לא אחראי על שום דבר...    ההונאות במחשוב הממשלתי בישראל לרוחב זרועות השלטון, מספקות תיעוד ייחודי לקריסת שיטת המשטר!

 Merkavasymbol.jpg
תמונה. היום בידיעות אחרונות: סתיו שפיר וירון זליכה רצים לבג"ץ! העילה: טענות להונאה במערכת מרכב"ה לניהול התקציבים במשרד האוצר.
___
צפו בוידאו:
https://youtu.be/_d6JjrFzhII

תל-אביב, 21 לדצמבר - היום בידיעות אחרונות, כתבה מרעישה: ח"כ סתיו שפיר ופרופ' ירון זליכה רצים לבג"ץ "בדרישה לאפשר לחברת הכנסת גישה למערכת הכספים הממוחשבת של המדינה. לטענת שפיר, המידע שמגיע לכנסת "מתווך" ומאפשר הסתרת מידע שגילויו אינו נוח לממשלה".
במילים אחרות, סתיו שפיר, בעזרת פרופ ירון זליכה, מתארת מצב בו הרשות המבצעת, משרד האוצר, עוסק בשיטתיות בהונאה, מרמה והפרת אמונים בקשר למידע שהוא מעביר לרשות המחוקקת, ולכן הם רצים לרשות השופטת לתקן את המעוות...
המאמר מוסיף: 
שפיר טוענת כי המדינה לא מאפשרת לה גישה למערכת הממוחשבת שלה מכיוון ששם מתנהל 'תקציב סתרים' שבו מועברים כל כספי המדינה ולא מדווחים לוועדת הכספים או לכנסת...  מערכת מרכב"ה – מערכת רוחבית כוללת במשרדי הממשלה… מערכת הניהול הכללית של משרדי הממשלה בכל מה שקשור לכספים, כוח אדם, רכש, נכסים ותמיכות ממשלתיות. בפשטות – כל שקל שעובר שמדינה עובר דרכה… מערכת מרכב"ה עלתה 635 מיליון ש"ח ויש לה מנהלת שלמה שמחזיקה כמאתיים עובדים...
המרמה במידע המועבר לכנסת כהצעת חוק התקציב אינה בגדר חדשות כלל.  את זה אנחנו יודעים כבר מזמן.  וגם המרמה במחשוב הממשלתי בישראל ידועה כבר מזמן. זאת השיטה, והיא מגדירה למעשה את המשטר בישראל כהונאה רבתי על הציבור.

הכנסת  
רוב עבודת הכנסת, כולל ענייני תקציב וכספים, הצעות חוק, ועוד, נעשית בוועדות.  אבל ועדות הכנסת מנהלות פרוטוקולים בלתי חתומים, הנשמרים במערכת המידע של הכנסת כ"נוסח בלתי מתוקן"...  כשניסיתי לברר את העניין עם ח"כ קארין אלהרר, אז יו"ר ועדת ביקורת המדינה, היא ענתה לי:
אני לא חותמת על שום דבר.  
ולגבי "השמועות" על הונאה במחשוב ועדת הבחירות המרכזית:
הכל אפשרי... 
במאמר לפני מספר שבועות, יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג כתב שבזמן כהונתו אחד מיו"ר הוועדות ניהל פרוטוקולים בעיפרון מחודד היטב.  כששאל אותו למה הפרוטוקולים נכתבים בעיפרון, השיב הלה:
 כי לפעמים צריך לשנות את ההיסטוריה. 
היום אין צורך לחדד עפרונות בכנסת - הכל ממוחשב. אבל על בקשה ע"פ חופש המידע בנוגע לבדיקת תקינות מערכות המידע של הכנסת ואבטחתן, והנוהלים לגבי פרוטוקולים ממוחשבים, הממונה ע"פ חופש המידע מר יחיאל חזקיהו ענה בתשובה לייצנית במיוחד:
מידע ארגוני שאינו בידינו.
אז אולי היה מוטב שח"כ סתיו שפיר תתחיל בתיקון ההונאות במערכות המידע של הכנסת עצמה?

משרד האוצר
מעמדו של פרופ ירון זליכה בהצגה החדשה תמוה מעט.  פרופ' זליכה שימש כחשב הכללי באוצר בשנים 2003-2007.  מבקר המדינה מציין שאחד המכשירים המרכזיים לשמירה על הישרה בפיתוחן והטמעתן של מערכות מידע ממשלתיות בכלל, הוא תקן החשכ"ל (הוראות תכ"מ/תקנות כספים ומשק), והחלטת ועדת השרים לכלכלה מס’ 103/כל מיום 28 לאוקטובר, 1991...  כלומר, פרופ' ירון זליכה היה ממונה ישירות על אבטחת הישרה בפיתוחה והטמעתה של מערכת מרכב"ה...
לגבי פרוייקט מרכב"ה במשרד האוצר, ויקיפדיה מציינת: 
הפרויקט הוא אחד הפרויקטים המרכזיים של SAP ישראל... ראשית הפרויקט בשנת 1999.. את הפרויקט הוביל מראשיתו ועד לפרישתו בשנת 2007, יצחק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי שהיה אחראי על רכש התוכנה, כשהתוכנה נקנתה במחיר גבוה משוויה. ב-2013 הורשע כהן במרמה ובהפרת אמונים בזיקה לפרויקט.
אז מה בעצם פרופ' זליכה אומר לנו? שמערכת שפותחה בתקופת כהונתו, על ידי סגן בכיר שלו, שהורשע בשחיתות בעניין פיתוח המערכת, היא בעצם מערכת הונאתית?
חיפוש  קל בגוגל מעלה שחברת SAP גם עסקה בהתנהלות מושחתת מול ממשלות אחרות ברחבי העולם בפרויקטים של מחשוב ממשלתי.

בית המשפט העליון: 
את עיקר טענותיהם של ח"כ סתיו שפיר ופרופ' ירון זליכה אפשר לתאר כהעלמת מידע באופן שרירותי וגחמני למטרות הונאה.  אבל הרי גם בית המשפט העליון עוסק בהתנהלות מסוג זה בדיוק כבר שנים!
בית המשפט העליון עבר לניהול "טיוטות" בשנת 2002, תחת נשיאותו של אהרן ברק, ומאז כל ההחלטות "כפוף לשינויי עריכה ונוסח" - לנצח! ואכן, הם משנים את ההחלטות מתי ואיך שבא להם, בדיעבד...
ובית המשפט העליון גם עובר על החוק בריש גלי בהפעלת "חסיונות מנהליים" (פברוק "חסוי" ו"בדלתיים סגורות") ללא כל בסיס בחוק וללא החלטות שיפוטיות כנדרש... האגודה לזכויות האזרח כתבה לאחרונה (סוף אוקטובר, 2017) מכתב מחאה לרשם בית המשפט העליון בדיוק בעניין זה!
ודו"ח מועצת זכויות האדם של האו"ם על ישראל לשנת 2013, אומר כבר אז: "חוסר יושרה במערכות הכתבים האלקטרוניים של בית המשפט העליון... במדינת ישראל".

השב"כ
 על פי חוק השב"כ (2002), השב"כ מופקד על שמירת "סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו".  והשב"כ אכן כולל את רא"ם (רשות אבטחת מידע). אבל בכל מקרה בו שלחתי בשנים האחרונות "הודעה" לראש השב"כ - בין אם היה זה יורם כהן ובין אם נדב ארגמן, בין אם לגבי הונאה במחשוב בית המשפט העליון  ובין אם לגבי הונאה במחשוב ועדת הבחירות המרכזית - התשובה תמיד אותה תשובה: 
אנחנו לא אחראים...
המצב החמיר עוד יותר עם הקמת "רשות הסייבר" ללא בסיס ראוי בחוק.

בקיצור
בהזדמנות שאלתי את שוקי משעול, בעברו בכיר ברשות המסים: מה היה קורה אם בעל פיצוציה היה נתפס כשהוא מפעיל קופה רושמת אלקטרונית, שמאפשרת לו להנפיק חשבוניות בדויות, להעלים תקבולים, ולשנות את החשבוניות בדיעבד. התשובה שלו: היה הולך למעצר מיד!  אבל הכנסת, האוצר, ובית המשפט העליון הם לא בעלי פיצוציות. לכן הם יכולים להמשיך בהונאות על הציבור באין מפריע...
כמי שעוסק כבר שנים בחקר ההונאות במחשוב הממשלתי, אין בתגלית של ח"כ סתיו שפיר כל חדש.  מאמר שהתפרסם השנה בכנס האירופי למחשוב ממשלתי, סוקר את ההונאות במחשוב הממשלתי, תחת הכותרת - "מחשוב ממשלתי בישראל - שדרוג לעידן הפוסט אמת"...
ההצגה של חברת כנסת וחשכ"ל לשעבר, שרצים לבג"ץ, לא תקדם אותנו בעניין זה... זאת פשוט עוד הופעה של הפסטיגל, שמטרתה לתעתע בזאטוטים...  יחד עם זאת, יש לברך על פעלם של ח"כ סתיו שפיר וירון זליכה, שכן הם מגבירים את המודעות לנושא ההונאות במחשוב הממשלתי.
היום, הקוד הממוחשב הוא החוק, ומערכות המידע הממשלתיות מגדירות את מהות המשטר.  יש לקרוא למומחים למערכות מידע לקבל על עצמם חובה אזרחית בניטור המחשוב הממשלתי!