2025-08-30
פעולה לטובת שוויון הורי במסגרת פוליטית מפלגתית - הצעה: בדיקה ותיקון של מערכת נט המשפט וח"כ טלי גוטליב
בעקבות השיח בקבוצה של נפגעי בתי המשפט לענייני משפחה בנושא פעולה במסגרת פוליטית מפלגתית, הצעתי אתמול שהדרך היעילה לנהל פעולה כזאת היא בהגדרת 3-2 יעדים, והסכמה עם מפלגה או מפלגות על יעדים כאלה כתנאי להצבעת התומכים לאותה מפלגה. בהמשך תיקנו אותי, שהתמיכה וההבנות יכולים להיות מול חברי כנסת או מועמדים לבחירה כבודדים. פעולה מול ח"כים בודדים תהיה קלה יותר לדעתי.
אני מוסיף פרטים על מקרה בוחן, שלדעתי חייב להיות אחד מהיעדים: בדיקה ותיקון של מערכת נט המשפט .
בדפדפן: https://inproperinla.blogspot.com/2025/08/2025-08-30.html
בדיקה ותיקון של מערכת נט המשפט חשובים לשוויון הורי, כיוון שבבתי המשפט לענייני משפחה המאפיינים הלא תקינים של המערכת משמשים לשיבוש הליכים בצורה קיצונית לעומת בתי המשפט האחרים, והתוצאות הן החלטות מעוותות שיוצרות בין השאר אי שוויון הורי. השיבושים שמאפשרת נט המשפט הם לדעתי גם גורם מרכזי למצב שתיארו "משפטנים בכירים" כבר במאמר בשנת 2016 כ"ג'ונגל טוטלי בבתי המשפט [לענייני משפחה]". אני גם מסכים עם הדעה שהביעה פרופ' דפנה הקר באותו מאמר -- במצב הנוכחי, בתי המשפט לענייני משפחה אינם בתי משפט כלל. לדעתי, בדיקה ותיקון של נט המשפט ייצרו אפקט חיובי דרמטי בבתי המשפט לענייני משפחה.
במידה ויעד כזה היה מוסכם על החברים והחברות בקבוצה, ח"כ טלי גוטליב היא מועמדת טבעית להסכמה בעניין. שכן, כמי שעוסק בעניין כבר יותר מעשר שנים, ח"כ טלי גוטליב היא הדמות הציבורית היחידה שמצאתי עד היום, שהתייחסה בפומבי לנט המשפט כבעיה מהותית בבתי המשפט. מתקשורת אישית אתה, ברור לי שהיא יודעת הרבה יותר ממה שפרסמה בעניין זה.
אולם הסכמה כזאת זקוקה לפירוט נוסף, אחרת היא אינה משמעותית. יש צורך להסכים על מתווה פעולה. אני מציע הסכמה שיש לפעול לקבלת החלטה של שר המשפטים באמצעות וועדת השרים לענייני השב"כ, המורה לשב"כ לפעול כנדרש להשיג שליטה במערכת על מנת לבדוק אותה, ולהגיש דו"ח, כולל המלצות לתיקון לשר המשפטים ולוועדת חוקה חוק ומשפט.
לאחר שמועמד אחד יסכים לפעול לפי המתווה של הקבוצה, אפשר לפרסם את ההסכמה ולנסות להשיג הסכמה של ח"כים או מועמדים אחרים, בין אם מאותה מפלגה ובין אם ממפלגה אחרת. ככל שיימצאו יותר ח"כים או מועמדים שיסכימו, יגבר הסיכוי למימוש היעד.
ההנמקה:
1. הפעולה אמורה להתחיל כיזמה של שר המשפטים. שכן, הנהלת בתי המשפט היא מבחינה חוקית יחידת סמך של משרד המשפטים. יתר על כן, מבחינה חוקית, מערכת נט המשפט שייכת למשרד המשפטים, ומשרד המשפטים מחזיק באחריות לה.
2. כזכור, דו"ח מבקר המדינה 60ב' (2010) מציין כשלים חמורים בפיתוח המערכת. הכשל הסופי היה שלא בוצעה הבדיקה העצמאית המחויבת על ידי עובדי מדינה לפני קבלת המערכת מתאגידים שפיתחו אוהה במיקור חוץ ולפני הכנסתה לשירות בשנת 2010.
3. אין לי ספק שהמערכת כפי שהיא היום, לא תעבור בדיקה כזאת, כיוון שהיא כוללת אפשרויות פעולה שעומדות בניגוד לחוקי המדינה.
4. בבקשות חופש המידע שהגשתי לאחרונה התברר: (א) ללשכת שר המשפטים אין כל מידע בדבר בדיקות של המערכת שבוצעו משנת 2010 עד היום. (ב) הנהלת בתי המשפט מסרה בפירוש שלא בוצעה בדיקה משנת 2010 ועד היום - "כיוון שאין צורך בכך"... גם אין לי כל ספק שהשופטים יתנגדו לבדיקה של המערכת...
4. מבחינה חוקית, השב"כ הוא לדעתי הגוף היחיד המוסמך לבצע בדיקה כזאת, לפי הוראות מפורטות של ועדת השרים לענייני שב"כ: (א) ייעוד השירות ותפקידיו מוגדרים בסעיף 7 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002. סעיף 7(א) לחוק קובע: "השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו...". הפעולות בהן מדובר הן בפירוש פעולות מסוג שמירה על סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו. (ב) לשב"כ יש מחלקה גדולה בשם רא"ם [רשות אבטחת מידע] שיש לה את היכולות הנדרשות.
5. יחד עם זאת, ייתכן שלמען קניית אמון הציבור רצוי לקבוע כי מספר מצומצם של מומחים, נציגים של הנהלת בתי המשפט, נציגים של מפלגות וארגונים, יקבלו אישור לשמש כ משקיפים על הבדיקה. כלומר, הם לא יקבלו אישור להשתתף בבדיקה עצמה, אלא רק לקבל מידע אודות התנהלות הבדיקה בזמן אמת.
6. הדו"ח הסופי של השב"כ יוגש לשר המשפטים וועדת חוקה,חוק ומשפט, שכן שר המשפטים מחזיק באחריות למערכת מטעם הרשות המבצעת, והוועדה אחראית לפיקוח בתחום זה מטעם הרשות המחוקקת. יש להניח שחלקים מהדו"ח יהיו סודיים, אבל יש לפרסם כמה שיותר מהדו"ח, עכל מנת לקנות את אמון הציבור.
No comments:
Post a Comment