Friday, March 31, 2017

2017-03-30 מחשוב ממשלתי בישראל - התמרה לעידן הפוסט-אמת

2017-03-31 מחשוב ממשלתי בישראל - התמרה לעידן הפוסט-אמת
  
מאמר שלי שהתקבל לפרסום בכנס האירופי למחשוב ממשלתי (בחסות האיחוד האירופי). הבודקים כתבו: "מאמר תיאורטי שמקדם/מאתגר/משנה את התיאוריה המקובלת היום"
תרגום עברי של התקציר:
הכנס האירופי למחשוב ממשלתי, ליסבון, פורטוגל, 2017 (בחסות האיחוד האירופי)
מחשוב ממשלתי בישראל – התמרה לעידן הפוסט-אמת
Joseph Zernik, PhD
Human Rights Alert (NGO), Tel-Aviv, Israel
תקציר: פרסומים קודמים (לדוגמה, ECEG2015) סקרו את המחשוב הממשלתי בישראל ותיעדו הונאה רחבת-ממדים במערכות המידע של בתי המשפט, שיש לראותן כשינוי שיטת משטר בלתי מוכרז. המאמר כאן סוקר את המחשוב הממשלתי לרוחב זרועות הממשל, ומאשר את אותן מסקנות. המחקר מבוסס על כריית נתונים, חקר מערכות, בקשות על פי חוק חופש המידע, דוחות של מבקר המדינה, נציב תלונות הציבור על השופטים, ומועצת זכויות האדם של האו"ם, וכן מקרים לדוגמה. הכנסת - מסרבת לענות כראוי על בקשות על פי חוק חופש המידע לגבי פיתוחן, בדיקתן, הפעלתן ואבטחתן של מערכות המידע של הכנסת. המסמכים של הכנסת בלתי תקינים בעליל ובלתי מאובטחים. ועדת הבחירות המרכזית – מערכות המידע של הוועדה היו על פי הנטען בפרסומים שונים מכשיר להונאה בבחירות לכנסת בשנת 2015. דוחות מבקר המדינה מתעדים כשלים מתמשכים בישרת המערכות ובאבטחתן. התשובה הראשונית של הוועדה על בקשה על פי חוק חופש המידע אומרת שמערכות המידע של הוועדה נבדקו ואושרו על ידי השב"כ. אולם השב"כ הכחיש טענות אלה. בעקבות זאת, נתנה תשובה שנייה של הוועדה, האומרת שאין לוועדה מידע לגבי בדיקה ואישור של המערכות. משרד המשפטים – היה מופקד על יישום חוק החתימה האלקטרונית (2001) בשיתוף פעולה עם קומסיין, חברה פרטית הנשלטת על ידי יוצאי יחידה 8200 (לוחמת סייבר). חתימות אלקטרוניות "מופרדות" יושמו על המסמכים האלקטרוניים הממשלתיים, וגישת הציבור לנתוני החתימות האלקטרוניות נמנעת באופן מוחלט. על ידי כך מתאפשרת הונאת משחק הצדפות (תעלול ביטחון) על ידי נושאי תפקידים בממשל. נושאי תפקידים אלה מפרסמים מסמכים שקריים ומטעים, שאינם חתומים, הנחשבים על ידיהם "טיוטות", אך מוצגים במרמה לאחרים ככתבים חוקיים, תקפים וסמכותיים. מערכות מידע הונאתיות הותקנו בבתי דין מנהליים תחת משרד המשפטים: לשכות ההוצאה לפועל ובתי הדין למוחזקי משמורת, כפי שתועד בדוחות של מבקר המדינה ושל מועצת זכויות האדם של האו"ם, בהתאמה. שופטים – נתפסו שוב ושוב בביצוע הונאה על כס המשפט על ידי הנפקת "טיוטות" שקריות ומטעות/כתבי בית דין למראית עין, והצגתן במרמה לאחרים ככתבי בית דין תקפים ובני אכיפה. אף אחד מהשופטים שנתפסו בהתנהלות מסוג זה לא עמד לדין פלילי. לשכת עורכי הדין ועורכי הדין – יש לראותם באופן כללי כשותפים להתנהלות הונאתית זאת של רשויות הממשל. אולם פרופסורים בכירים למשפטים השמיעו לאחרונה את מחאתם לנוכח שחיתות ברורה של בתי המשפט והתביעה בפרשת רומן זדורוב. מחלקות אוניברסיטאיות למדעי המחשב – במוסדות המובילים הן עתה שותפות למרכזי מחקר לאבטחת סייבר במימון ממשלתי. מומחים למדעי המחשב, למעט יוצאים מן הכלל מעטים, אינם מוכנים לחוות דעתם על הכשלים הבסיסיים במחשוב הממשלתי בישראל. זרועות הביטחון - שולטות בכל המערכות הקריטיות של המחשוב הממשלתי בישראל, ובשנים האחרונות ראש הממשלה רכש סמכות לגבי מערכות אלה ללא בסיס ברור בחוק עקב הקמת רשות הסייבר. בימינו, “הקוד הממוחשב הוא החוק". לכן, מערכות המחשוב הממשלתיות הן מכשיר שליטה מרכזי, המגדיר את טיבו של המשטר. ישראל מציגה מקרה קיצוני, אך לא ייחודי. מומחים למערכות מידע בכלל, ולמחשוב ממשלתי בפרט, נקראים למלא תפקיד אזרחי מרכזי בשמירת זכויות האדם וחברה מתוקנת בעידן הפוסט-אמת.
מילות מפתח: שב"כ, רשות הסייבר, שינוי משטר, ממשל עמוק

2017-03-31 Zernik, J. “E-government in Israel – transformation into the post-truth era – ECDG 2017, Lisbon, Portugal

2017-03-30 E-government in Israel - Transformation into the Post-truth Era

2017-03-31 E-government in Israel - Transformation into the Post-truth Era
================
 

My paper was accepted for publication in European Conference on Digital Government (sponsored by the European Commission).
The reviewers noted: "Theoretical paper that advances/challenges/adapts current theory"
E-government in Israel - Transformation into the Post-Truth Era
Joseph Zernik, PhD
Human Rights Alert (NGO), Tel-Aviv, Israel
Abstract: Previous reports (e.g., ECEG2015) reviewed e-courts in Israel, documenting large-scale fraud in new IT systems of the Israeli courts, amounting to an unannounced regime change. The current report reviews e-government across the branches of government, re-affirming the same conclusion. The underlying research is based on data mining, system analysis, Freedom of Information Act (FOIA) requests, State Ombudsman, Judiciary Ombudsman, UN Human Rights Council reports and case studies. The Knesset (parliament) refuses to duly answer on FOIA requests pertaining to development, validation, operation, and security of its own IT systems and electronic records. The Knesset’s records themselves are patently invalid and insecure. The Central Election Committee’s IT systems have been repeatedly alleged as a tool for a 2015 general election fraud. State Ombudsman’s reports document ongoing critical integrity and security failures in the Committee’s systems. The Committee’s initial FOIA response states that its IT systems were examined and certified by the Shin-Bet (secret service). However, the Shin-Bet denied such claims, and subsequently the Committees amended FOIA response, states that it doesn’t have any information regarding validation and certification of its systems. The Ministry of Justice implemented the E-signature Act (2001) in collaboration with Comsign, a private corporation, controlled by senior IDF Unit 8200 (cyber-war) veterans. “Detached” e-signatures were implemented, and public access to e-signature data is universally denied, permitting routine Shell Game Fraud (Confidence Trick) by state officers. Such officers issue false and misleading, unsigned official records, which are deemed by them “drafts”, but are deceptively represented to others as valid and authoritative state legal records. Fraudulent IT systems have also been implemented in administrative courts under the Ministry of Justice: The Debtors’ Courts and the Detainees’ Courts, as documented in State Ombudsman and UN Human Rights Council reports, respectively. Judges have been repeatedly caught perpetrating Fraud Upon the Court through issuing false and deliberately misleading, sham/simulated “drafts” and falsely representing them to others as valid, effectual and enforceable court records. No such judge has been held criminally accountable. The Israel Bar Association and the legal profession should be generally viewed central to such fraudulent government practices. However, leading law professors have recently voiced their protest in view of patent corruption of the courts and the State Prosecution in the Roman Zadorov affair. CS departments in leading academic institutions are now home to two newly established, state-funded Cyber Security Research Centers. With a few exceptions, academic CS experts are unwilling to comment on the fundamental deficiencies of e-government in Israel. The Security Apparatus controls all critical e-government systems, and over the past year the Prime Minister has assumed total authority over such systems with no clear foundation in the law. In an our era, “[computer] code is law”. Therefore, e-government systems are a central control tool, which defines the nature of the regime. Israel may present an extreme case, but not a unique one at all. IT experts in general, and e-government experts in particular, should assume a central civic duty in the safeguard of Human Rights and Civil Society in the Post-Truth Era.
Keywords: Shin-Bet, Cyber Authority, Regime Change, Deep State
2017-03-31 Zernik, J. “E-government in Israel – transformation into the post-truth era – ECDG 2017, Lisbon, Portugal
‫מחשוב‪ ‬ממשלתי‪ ‬בישראל‪ – ‬התמרה‪ ‬לעידן‪ ‬הפוסט­אמת‬
SCRIBD.COM