Thursday, May 23, 2013

13-05-23 שחיתות השופטים בישראל - בית המשפט העליון

"קרוב לודאי, שהמשך התנהלותה של עתירה זאת בהרכב של אחד, יצור תיעוד לדיראון השופטת אסתר חיות (לעתיד – נשיאת בית המשפט העליון), לדיראון בית המשפט העליון, ולדיראון השפיטה והשופטים בישראל היום. העותר (שאינו משפטן) מסופק שאף הרכב של שלושה יוכל להשיב הליך זה על כנו כהליך של משפט הוגן בשלב זה. אולם העותר מקווה שהרכב של שלושה ימצא דרך ליצור מסר חיובי ובונה מתוך מקרה זה לגבי עתיד השפיטה בישראל."
 
נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, מסרב להגיב על ראיות לשיבוש הליכי בג"ץ, וכן לא ענה עד כה על בקשה לכתב מינוייה של "מזכירה ראשית" שרה ליפשיץ, היושבת מעל ל-10 שנים במשרד המזכיר הראשי בבית המשפט העליון ללא כתב מינוי כחוק. שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות עוסקת בניהול עתירה לבג"ץ שאינה עומדת בקנה אחד עם תקנות סדר הדין בבית המשפט הגבוה לצדק, והנפיקה החלטה שבית המשפט העליון מסרב עד כה לאשר "העתק מתאים למקור".
_____

ירושלים, ה-23 למאי - בעתירה לבג"ץ, המביאה ראיות למרמה רחבת-היקף במערכות המחשבים מן הדור האחרון, שהותקנו בבתי המשפט בעשר השנים האחרונות, דר' יוסף צרניק, מסייג לזכויות האדם (NGO), הגיש היום בקשה להעברת העתירה להרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון. [1]

הבקשה שהוגשה היום מציינת שמזכירות בית המשפט העליון עוסקת בעקביות ובעקשנות בשיבוש הכתבים בעתירה זאת. פניות חוזרות לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בעניין זה לא הביאו עד כה לתיקונה של התנהלות זאת. הפניות לנשיא בית המשפט העליון נעשו כיוון שהראיות מצביעות על כך שהמזכירה הראשית בבית המשפט העליון, הגב' שרה ליפשיץ התנחלה במשרדה לפני יותר מעשר שנים ללא כתב מינוי כחוק. בקשה שהופנתה לנשיא אשר גרוניס, להמציא את העתק כתב מינוייה של הגב' שרה ליפשיץ, גם היא לא נענתה עד כה. 

העתירה עצמה נמצאת עתה בידיה של השופטת אסתר חיות, העתידה להתמנות לנשיאת בית המשפט העליון בשנים הקרובות. השופטת חיות טיפלה בעתירה זאת בניגוד לתקנות סדר הדין בבית המשפט הגבוה לצדק: במקום להוציא צו על תנאי כדין, או לדחות את העתירה על פניה, קבעה השופטת חיות מועד לתגובת המשיבים (שרת המשפטים ציפי לבני ומנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר). אולם החלטתה זאת של השופטת חיות אינה חתומה, כוללת תניית פטור "כפוף לשינויי עריכה ונוסח", והתקבלה ללא מכתב מלווה מאת המזכירות. בקשה לקבל העתק בר תוקף של החלטה זאת, מאושר "העתק מתאים למקור", לא נענה עד כה.

בבתי המשפט שמקורם במשפט האנגלי המקובל, בקשה לקבלת אישור "העתק מתאים למקור", היא הצורה הפשוטה ביותר להבדיל בין כתבי בי דין בני תוקף, וכתבים למראית עין.

לפיכך, נראה שהשופטת אסתר חיות מנהלת בעתירה זאת הליך שאינו הליך התואם את חוקי מדינת ישראל - למעשה - הליך למראית עין.

העתירה עצמה, דר' יוסף צרניק נ שרת המשפטים ציפי לבני ומנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר (2689/13) [2] מתעדת השחתה חסרת תקדים של בתי המשפט בישראל בעשור האחרון. תיקים המובאים כדוגמאות לשחיתות בתי המשפט בעתירה זאת כוללים:
1) תיקים מבית המשפט השלום חיפה (ענייני משפחה) שבהם מחזיקה השופטת אספרנצה אלון.
2) התיקים הקשורים למשה סילמן, ז"ל, בבית המשפט המחוזי ת"א, אותם ניהל הרשם חגי ברנר.
3) תיק אי.די.בי פיתוח (נוחי דנקנר) בבית המשפט המחוזי, ת"א, אותו ניהל השופט איתן אורנשטיין.
4) תיק בג"ץ נגד נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בנושא הפיקוח על הבנקים, אותו ניהלה רשמת בית המשפט העליון ליאת בנמלך.

העתירה טוענת ששחיתות בתי המשפט בעשור האחרון, שנחשפה בין השאר במקרים בהם נתפסו שופטים "משפצים" ו"מפברקים" את כתבי בתי המשפט, היא גורם מרכזי במשבר החברתי-כלכלי בישראל.

הבקשה להעביר את העתירה להרכב של שלושה שופטים, שהוגשה היום, אומרת:
"קרוב לודאי, שהמשך התנהלותה של עתירה זאת בהרכב של אחד, יצור תיעוד לדיראון השופטת אסתר חיות (לעתיד – נשיאת בית המשפט העליון), לדיראון בית המשפט העליון, ולדיראון השפיטה והשופטים בישראל היום. העותר (שאינו משפטן) מסופק שאף הרכב של שלושה יוכל להשיב הליך זה על כנו כהליך של משפט הוגן בשלב זה. אולם העותר מקווה שהרכב של שלושה ימצא דרך ליצור מסר חיובי ובונה מתוך מקרה זה לגבי עתיד השפיטה בישראל."

מערכות המחשבים שהותקנו בבתי המשפט בישראל בעשור האחרון מחקות מירמה במחשבים של בתי המשפט בארה"ב, שהותקנו 10-20 שנה קודם לכן. על פי חוות דעת מומחים, שחיתות בתי המשפט בארה"ב היום היא ברמה חסרת תקדים בהיסטוריה של ארה"ב, וגורם מרכזי במשבר החברתי-כלכלי שם.

דוח סייג לזכויות האדם נכלל בדוח התקופתי של האו"ם לגבי זכויות האדם בארה"ב (2010), עם הערה: "שחיתות בתי המשפט ומקצוע עריכת הדין בקליפורניה".

דוח סייג לזכויות האדם נכלל בדוח התקופתי של האו"ם לגבי זכויות האדם בישראל (2013), עם הערה: "חוסר יושרה בכתבים האלקטרוניים של בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים, ובתי הדין למוחזקי משמורת בישראל".
____
קישורים:
[1] 13-05-23 צרניק נ שרת המשפטים ואח'  (2689/13) בקשה להעברת העתירה להרכב של שלושה שופטים. 
[2] 13-04-15 צרניק נ שרת המשפטים ואח'  (2689/13) עתירה לבג"ץ

No comments: