Sunday, October 14, 2018

2018-10-14 התראה בעניין פגמים מהותיים בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית ובמערכת המידע "דמוקרטיה"

התראה בעניין פגמים מהותיים בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית ובמערכת המידע "דמוקרטיה"
[צפו]  התראה בעניין פגמים מהותיים בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית
https://www.facebook.com/mmorrisreich/videos/1886380591476961/
התראה נשלחה היום לראש הממשלה, ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית - השופט חנן מלצר, ליו"ר הכנסת - יולי אדלשטיין, וליועמ"ש - אביחי מנדלבליט. מחקר מקיף בשנתיים האחרונות, כולל דוחות מבקר המדינה, סדרת בקשות חופש המידע, פניות ליו"ר הוועדה, פרוטוקול דיון בוועדת החוץ והביטחון ועוד מראה: מערכת המידע "דמוקרטיה", שמעבדת את נתוני ההצבעה בבחירות לכנסת, בלתי תקינה בעליל. המערכת משפיעה על מהות המשטר, אולי יותר מכל מערכת מידע אחרת. אולם הממצאים מראים שהמערכת הוקמה תוך הפרת החוק, הנהלים, והתקנים המחייבים. לדברי ח"כ יעל כהן-פארן - המערכת מתנהלת "מתחת לרדאר הציבורי". יתרה מזאת, תשובות חופש המידע של בכירים בוועדה -- ממונה חופש המידע - עו"ד אלעד נוה, מנכ"לית הוועדה - עו"ד אורלי עדס, והיועץ המשפטי של הוועדה - עו"ד דין לבנה -- מעוררים חששות כבדים לאי-כשירות, חוסר ישרה, או פגמים פליליים.
ההתראה המסיימת במכתב שנשלח היום:
בהעדר תגובה הולמת לא תיוותר בידי העמותה ברירה, אלא לנקוט בכל הצעדים החוקיים העומדים לה בעניין שבנידון.
אם היה מדובר בפרויקט שיכון, אפשר היה להשוות את המצב לפרויקט שנבנה ללא תכניות בניין מאושרות, ללא פיקוח באתר הבנייה - שהשתמשו בכמויות המלט והברזל על פי התקן - וללא בדיקת הפיקוח ואישור לפני האיכלוס. עכשיו - הקירות עקומים והמרפסות קורסות.
אם היה מדובר בבנק, אפשר היה להשוות את המצב לבנק, בו יש מערכת ביטחון פנימית, עם כרטיסים חכמים, לתעד מי נכנס לכספות השונות, ומתי. אולם למרות התרעות חוזרות של קצין הביטחון, לא מחברים את המכשור ולא מתעדים מי נכנס לאיזו כספת ומתי...
קשה להניח "תום לב" במצב הנתון...
בתגובה: מקורות יודעי דבר מסרו שמונה סמנכ"ל (?) חדש לוועדה, מר עופר קורנפלד, שהוא מאנשי המחנ"צ, אז הכל יהיה בסדר. סמוך. אם זה היה פרויקט שיכון שנבנה ללא תכניות, ללא פיקוח, וללא אישוור, אפשר היה להגיד שנכנס דייר נחמד לגור בקומה השניה, ולכן המרפסות יפסיקו לקרוס...
להזכירכם: הבחירות לכנסת יכולות להתקיים תוך 90 יום מיום חקיקת חוק להקדמת הבחירות...

תמונות. ההתרעה נשלחה היום לראה"מ בנימין נתניהו, ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית חנן מלצר, ליו"ר הקודם של הוועדה אסתר חיות, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, וליועמ"ש אביחי מנדלבליט.
---
הבחירות לכנסת ה-21 בפתח. התקשורת כבר עוסקת בחישובי הקומבינות בקואליציה שלאחר הבחירות. אבל על פי האגדה, כבר סטלין אמר: לא חשוב מי מצביע מה, חשוב מי סופר את הקולות.
ואצלנו - מי שסופרים את הקולות הם אנשי ועדת הבחירות המרכזית, באמצעות מערכת מחשבים בשם "דמוקרטיה".
הראיות מצביעות על כך שהמערכת בלתי תקינה בעליל, הראיות גם מעוררות חשדות לגבי ההתנהלות הקשורה בפיתוחה, הטמעתה, והפעלתה של המערכת.
בנוסף, התנהלות בכירים בוועדת הבחירות המרכזית (ממונה חופש המידע - עו"ד אלעד נוה, מנכ"לית הוועדה - עו"ד אורלי עדס, והיועץ המשפטי של הוועדה - עו"ד דין לבנה) בתשובותיהם על בקשות חופש המידע מעוררת חששות כבדים לאי-כשירות, חוסר ישרה, או פגמים פליליים.
להלן רק מספר נקודות בולטות:

1. התנהלות הוועדה כבר יותר מ-10 שנים מראה על אי-כשירות ו/או מרמה והפרת אמונים, החל בדו"ח משנת 2007. כבר בשנת 2007, יו"ר הכנסת דליה איציק ערכה "שימוע" במטרה לסלק את הוועדה ממשכן הכנסת - "להסיר את הכתם".

2. דוחות מבקר המדינה החל משנת 2013 ושנת 2015, לאחר שתי הבחירות הכלליות האחרונות, הצביעו על כשלים קריטיים בהגדרת רשויות ובניטור הגישה והפעולות בתוך המערכת.

3. אחרי הבחירות האחרונות התפרסמו גם בחו"ל וגם בארץ נתונים, שטענו להונאת מחשב בבחירות לכנסת...
תמונה. תשובות חופש המידע ניתנו בחתימת ממונה חופש המידע - עו"ד אלעד נוה, ועל דעת מנכ"לית הוועדה - עו"ד אורלי עדס, והיועץ המשפטי לוועדה - עו"ד דין לבנה.
---

4. על פי החקיקה והנהלים המחייבים, עובד מדינה היה צריך לחתום על אישור ובדיקת המערכת לפני קבלתה לשימוש (כרגיל - נוצרה במיקור חוץ). הוועדה כתבה (תשובת חופש המידע - הליך חוקי), שהמערכת נבדקה ואושרה על ידי השב"כ. אבל השב"כ הכחיש מכל וכל. ואז הוועדה פשוט כתבה שהם לא זוכרים מי בדק ואישר את המערכת. המידע כולו נשלח לראשי הסיעות בכנסת.
אחרי כל זה, התנהל דיון של ועדת חוץ וביטחון ביוני 2007. מנכ"לית הוועדה עו"ד אורלי עדס הופיעה שם ונתנה תשובות שיש לראותן כמטעות אם לא מרמה של ממש.
תמונה. מר לזר דודוביץ - דמות מפתח בפרשת ועדת הבחירות המרכזית ומערכת "דמוקרטיה". על פי תשובות חופש המידע של הוועדה - הבנאדם אחראי על מחשוב הוועדה. אבל הוועדה לא מצליחה למצוא מסמך תואם-תקשיר המתעד את מינויו לתפקיד בוועדה....
---
3. החקיקה והנהלים מחייבים מפרט טכני חתום על ידי עובד מדינה עם חתימת חוזים, וניהול ליבה על ידי עובד מדינה במיקור חוץ. הוועדה לא הצליחה למצוא את המסמכים האלה. במקום, הם חזרו וכתבו שאחד "לזר דודוביץ" אחראי על מחשוב הוועדה. אולם כשהתבקשו לספק מסמך תואם את התקשיר, שמראה שמר דודוביץ הנ"ל מונה לתפקיד מתאים בוועדה - הם לא מצאו מסמך כזה...

4. החקיקה בישראל מחייבת שארגון שמנהל מערכת מידע יקיים את התקן לגבי "טכנולוגיית המידע: טכניקות אבטחה - מערכות לניהול אבטחת מידע”. אז מה ענתה הוועדה כשהתבקשה להראות שעברה את בדיקת התקן? אין להם תיעוד של עמידה בתקן...
5. ומה אומר כבוד השופט חנן מלצר, יו"ר הוועדה על כל המצב הזה? מלצר מסרב לענות על דרישות חוזרות לקיים חובת דיווח (מניעת עבירה, והעלמת עין מדבר עבירה).


תמונה. מידע כוזב על תוצאות הבחירות לכנסת ה-19, שפורסם באתר ועדת הבחירות המרכזית (עבודה של זאב לביא ואח')
----
6. לאחר הבחירות של שנת 2015, התפרסמו בחו"ל וגם בארץ ראיות וטענות על חשש להונאת מחשבים בוועדת הבחירות המרכזית.
בקיצור:
* ח"כ יעל כהן -פארן אמרה את זה בפשטות בדיון בועדת החוץ והביטחון:
… יש פה בעיה, שהיא לגמרי מתחת לרדאר הציבורי, של מערכת המחשוב של ועדת הבחירות… היא לא בטוחה מספיק… היא משפיעה על תוצאות הבחירות. מה שיוצא מהמערכת הזאת, זה הדבר הכי משפיע על החיים שלנו פה. יותר מכל דבר אחר.
וח"כ ענת ברקו אמרה בפירוש באותו דיון:
אם היא תוגדר כתשתית קריטית, היא תהיה מוגנת בצורה יותר הדוקה.
להלן ההתראה שנשלחה היום לראש הממשלה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, יו"ר הכנסת, והיועמ"ש

14 לאוקטובר, 2018

ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת ישראל
משרד ראש הממשלה
בניין ג', קריית בן גוריון, ירושלים
טל:03-6109898 ; פקס: 02-5605000; דוא"ל

השופט חנן מלצר, בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות המרכזית
משכן הכנסת, קריית בן גוריון, ירושלים
טלפון: ; פקס: 02-5669855; דוא"ל

השופטת אסתר חיות, בתפקידה כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לשעבר

ועדת הבחירות המרכזית
משכן הכנסת, קריית בן גוריון, ירושלים
טלפון: ; פקס: 02-5669855; דוא"ל
היו"ר יולי אדלשטיין והכנסת
משכן הכנסת, קריית בן גוריון, ירושלים
טל: 02-6753444; פקס: 02-6496193; דוא"ל:

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
צלאח א-דין 29, ירושלים 91010
טל: 02-6466849; פקס: 02-6467001; דוא"ל:

בדוא"ל, בפקס, ובדואר רשום עם אישור מסירה

הנידון: התראה בעניין פגמים מהותיים בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית ובמערכת המידע "דמוקרטיה"
הריני מבקש בזאת את תשובתכם ללא שיהוי. הזמן הוא מעיקרו של העניין!
לכבוד ראה"מ נתניהו, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לשעבר אסתר חיות, יו"ר הכנסת אדלשטיין, והיועמ”ש מנדלבליט,
סדרת דוחות של מבקר המדינה, בקשות חופש המידע, שהוגשו על ידי החתום מטה כחלק מעבודת המחקר של ערנות לזכויות האדם-אל”מ (ע”ר), תכתובת עם ועדת הבחירות המרכזית ועם משרד ראש הממשלה (השב"כ, רשות הסייבר), פרוטוקול דיון בוועדת החוץ והביטחון, ועוד – כולם מצביעים על אי תקינותה בעליל של מערכת המידע “דמוקרטיה”, המשמשת לעיבוד נתונים של תוצאות ההצבעה בבחירות הכלליות.
יתר על כן, הראיות מעוררות חשדות כבדים לאי-כשירות, חוסר ישרה, ו/או לפגמים פלילים – הן בהתנהלות ועדת הבחירות המרכזית בעניין בקשות חופש המידע המרכזית (תשובות בחתימת ממונה חופש המידע – עו"ד אלעד נוה, ועל דעת המנכ"לית - עו”ד אורלי עדס, והיועץ המשפטי לוועדה - עו”ד דין לבנה), והן בפיתוחן, הטמעתן והפעלתן של מערכות המידע של הוועדה.
מצב עניינים זה בלתי מתקבל על הדעת, ויש לראות בו פגיעה אנושה בסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו.
ניסיונות קודמים לקדם טיפול מתאים במצב עניינים זה ותיקונו, באמצעות תכתובת עם ועדת הבחירות המרכזית ועם משרד ראש הממשלה (שב”כ, רשות הסייבר), לא הניבו כל תוצאה של ממש.
לפיכך, הריני מבקש בזאת את תשובתכם – כל אחד לחוד ו/או כולכם יחד:
    מדוע לא ייסגרו מערכת המידע "דמוקרטיה" וכל מערכת ממוחשבת של ועדת הבחירות המרכזית, המשמשות לתקשורת ועיבוד נתונים של תוצאות ההצבעה, וייאסר השימוש בהן בבחירות הקרבות לכנסת ה-21?
בהעדר תגובה הולמת לא תיוותר בידי העמותה ברירה, אלא לנקוט בכל הצעדים החוקיים העומדים לה בעניין שבנידון.
בברכה,

_____________
דר' יוסף צרניק
ערנות לזכויות האדם – אל"מ (ע"ר)
ת"ד 33407, ת"א 6133301; פקס: 077-3179186
דוא"ל

העתקים: ראש השב"כ נדב ארגמן, פעילי מחאה, מומחים למחשוב, משפטנים, חברי כנסת, תפוצה נרחבת