Thursday, February 28, 2019

2019-02-28 דיון בעליון: "לשחרר את לורי שם-טוב! הנטל הכבד הוא עתה על השופטים!"

2019-02-28 דיון בעליון: "לשחרר את לורי שם-טוב! הנטל הכבד הוא עתה על השופטים!"
  
פרופ' בועז סנג'רו הציל את הכבוד האבוד של מקצוע עריכת הדין במאמר שפירסם לפני כחודש: "לשחרר את לורי שם-טוב! הנטל הכבד הוא עתה על השופטים!"  פרשת השופטים הנוקמים היא אירוע מכונן בתולדות מערכת המשפט בישראל.  הפרשה מראה שהמערכת הגיעה לשלב, אותו תיאר ההיסטוריון הרומי טקיטוס לפני כמעט 200 שנה: "לאחר שנחשפה, מפלטה האחרון של השחיתות הוא החוצפה!"
Image may contain: 1 person, smiling, text 
הבוקר התנהלו במקביל שני דיונים בבית המשפט העליון. האחד אצל סולברג - בעניין הקלת ההגבלות במעצר הבית של צבי זר , והשני אצל מינץ - בעניין הארכת מעצרה של לורי שם-טוב בנווה תרצה ב-150 ימים, מעבר לשנתיים שהיא כבר במעצר... שניהם חברים ב"כנופיית הטרור הרשתי" - לחלופין - דמויות מרכזיות ב"פרשת השופטים הנוקמים".
מבלי לגרוע מההתעללות במוטי ובצבי, שניהם כבר כשנה בבית, והותר להם חופש תנועה נרחב, גישה רחבה לחומרי חקירה, והגנה יעילה יחסית על עצמם. לא זה מצבה של לורי.
אולם בשני הדיונים השמיעה ההגנה (במקרה של לורי - לורי טענה בעצמה) אותו טיעון עצמו: פרשת השופטים הנוקמים היא אירוע מכונן בתולדות מערכת המשפט במדינת ישראל.
לורי הביאה (ולפני כן הסניגור רבינוביץ') סדרה ארוכה של מקרים של נאשמים בתיקי פשיעה אלימה וקשה - ששוחררו למעצר בית. לטענת לורי, התביעה לא הביאה עד היום דוגמה למעצר לפני משפט על עבירות דומות, למשך שנים - כפי שהתביעה דורשת במקרה שלה.
לורי גם טענה שגם על פי התביעה - המסוכנות שלה היא "מסוכנות מקלדת". לכן, אין כל הגיון בתנאים המגבילים שהתביעה מבקשת, ובית המשפט העליון אישר עד עכשיו.
יתרה מזאת, בית המשפט העליון עצמו החליט לפני יותר משנה, שתנאי המעצר של שלושת הנאשמים צריכים להיות שווים, ויידונו ביחד. עתה - בית המשפט העליון נותן את ידו שוב ושוב לאפליה חמורה בתנאי המעצר בין הנאשמים.
ועוד, לורי הזכירה שהתביעה עצמה טוענת בחומר הראיות, שלורי היתה במעקב צמוד על ידי רוגלה שהושתלה במחשב האישי שלה מאז שנת 2015. אולם המעצר עצמו התבצע רק בשנת 2017. כלומר, במשך שנתיים, "המסוכנות" של לורי, שעכשיו מצדיקה מעצר חסר תקדים, התנהלה בפיקוחה הצמוד של משטרת ישראל...
אוסיף על דבריהם: המעצר של לורי שם-טוב הוא חסר תקדים. אסירה פוליטית שעוברת התעללות על ידי מערכת החוק והמשפט, לאחר שמחתה נגד שחיתות בתי המשפט לענייני משפחה.
ההתנהלות השופטים (לא אחד, אוסף שלם - משלום ת"א, דרך מחוזי ת"א, מחוזי מרכז, ועד לעליון) בפרשה זאת מראה את המצב אליו הגענו. כבר ההיסטוריון הרומי טקיטוס, מומחה בינלאומי לשחיתות, כתב לפני כמעט 2000 שנה: "לאחר שנחשפה, מפלטה האחרון של השחיתות הוא החוצפה!". ובלשון עברית עכשווית: השופטים משתינים מהמקפצה!
בדיון בעניינה של לורי, לורי עצמה היא זאת שהגישה את התגובה לבקשת התביעה להאריך את המעצר ב- 150 יום. שתי נציגות הסניגוריה הציבורית הגיעו לדיון, בעל כורחן. אבל כרגיל במצבים אלה, בהם לורי מגישה בקשות או תגובות, לורי גם טוענת בעצמה, והסניגוריה בפועל מסרבת לטעון. בפועל לורי אינה מיוצגת כבר חודשים רבים, אבל השופטים זקוקים לסניגורים לצורך הפקת המופע בקרקס הפשפשים - כי "באין ייצוג אין מאסר". בדיון היום, הסניגוריות הציבוריות שוב ביקשו שלורי תטען בעצמה, ואח"כ ביקשו להשתחרר מנוכחות בדיון, בטענה שאי אפשר לחייב אותן לשבת ולשמוע את הטענות של לורי נגד הסניגוריה הציבורית...
מינץ שיחרר את הסניגוריות, והן "הצביעו ברגליים" - כפי שסיכמה את המצב לורי שם-טוב בדיון עצמו.
ובינתיים, בבית המשפט המחוזי ת"א, בני שגיא (מהכוכבים העולים של הדור הצעיר, אם רק יקפיד על חוקי התנועה) מנהל כבר חודשים את ההליך הפלילי תחת נוהל "שברו את הכלים" (כפי שהוא הסביר בעצמו) - בו הוא מסרב לקבוע תכנית משפט ולגלות לסניגוריה מראש, כראוי, את שמות העדים ומועדי העדויות - כי לורי לא מסכימה להודות באישומים...
אבל בשלב ההוא, הסניגור הציבורי הקודם, יהונתן רבינוביץ', התחבר למציאות לאחר שנה וחצי, וטען בפני שגיא, ששגיא עוסק בהפרות חמורות של הזכות להליך ראוי, ושהוא - רבינוביץ' - מחזיק בחובת אמונים לאתיקה של עורכי הדין, וגם חייב לשמור על שמו הטוב... רבינוביץ' שוחרר מההגנה, ובכך נכנסה ההפקה למשבר, ממנו אינה מצליחה להיחלץ עד היום...
אסירות פוליטיות זכאיות להליך ראוי, משפט הוגן ופומבי!
נשיא המדינה רובי ריבלין סיכם את המצב יפה בטקס השבעת השופטים בשנת 2018, בנוכחות איילת שקד ואסתר חיות: 'אנו חיים בעת שפוט השופטים. הציבור שופט את השופטים... הציבור זכאי לדרוש הליך נקי ושקיפות... בתי משפט שאיבדו את אמון הציבור - אין להם זכות קיום...'
עד לשעת הפרסום לא הגיעה הודעה על החלטת השופט מינץ בעניין המשך מעצרה של לורי. אולם בתום הדיון, מינץ אישר ללורי לחבק את בן זוגה משה שלםלראשונה מזה שנתיים...
צפו בווידאו
נחמה דר‎ was live.
6 hrs

Watch this video with your friends