Saturday, September 8, 2018

2018-09-08 שחיתות מערכת המשפט - הסקירה השבועית


שחיתות מערכת המשפט - הסקירה השבועית

בשבוע שעבר סקרתי את סיפור האהבה בין השופטים והיועמ"שים לבין הבנקאים.  השבוע רציתי לסקור את סיפור האהבה השגיונית בין השמאל לבין מערכת המשפט. אממה, זהבה גלאון דפקה לי את הפרק הזה ברגע האחרון כשכתבה - "רוחות רעות במסדרונות בתי המשפט!  במקום זאת - אסקור את הדברים המוזרים שהתרחשו בשני הבג"צים המעניינים של השבוע (ועדת המינויים הבכירים, בג"ץ ועדת השתיים), ואת ההתפתחות המרכזית של השנה שעברה: כשל שיטת המשטר בכלל, וכשל מערכת המשפט בפרט, צפו לפני השטח.
קראו את הפוסט השלם: http://inproperinla.blogspot.com/2018/09/2018-09-08.html


א) סופו של סיפור האהבה בין השמאל לבין מערכת המשפט
רוחה הרעה של מרחפת במסדרונות בית המשפט, ששופטיה אישרו בהחלטה ביזיונית ואטומת לב, העברה כפויה, של הבדואים משבט הג'אהלין בחאן אל אחמר. השופטים הפנימו את המסר, והתוצאה שפיטה כנועה ופחדנית, שמתכסה בנימוקים פורמאליים .

לפני כן, אהוד ברק (אם אפשר לקרוא לו שמאל) קרא למנדלבליט "קונסיליירי". בתגובה, המשנה ליועמ"ש רז ניזרי יצא בגינוי של ברק, על "ערעור אמון הציבור ביועמ"ש".  לא ידעתי שיש דבר כזה "אמון הציבור ביועמ"ש"..




ב) בג"ץ ועדת המינויים הבכירים, ובג"ץ ועדת השתיים

1) בג"ץ הוועדה למינוי בכירים - מזוז: מזכיר הממשלה הוא זרוע של ראש הממשלה.
אבל אותו בג"ץ אישר את מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש...
---
Shachar Ben Meir
ומה היה קודם לכן היועמש הנוכחי ?....

Image may contain: text


2) בג"ץ ועדת השתיים: דרישה לחשוף את מסמכי ועדת השתיים, פועלת במחשכים, ממיינת את המועמדים לשפיטה וקידום.  
עו"ד שמחה רוטמן, בשם העותרים, אומר שהמצב מערער את אמון הציבור - יוצר מראית עין של "חבר מביע חבר". השופט פוגלמן קוטע אותו: "אתה גולש למקומות..."


השופטים שלנו אוהבים לצטט את השופט היהודי הדגול לואיס ברנדייס, שכתב:  "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר"... אבל השופטים שלנו לא אוהבים ליישם את העקרון הזה על השופטים...
---
אבישי גרינצייג
@avishaigrinzaig
מתוך הדיון בבג"ץ של התנועה ל-@Meshilut בדרישה לחשוף את חומרי ועדת ה2 החסויה. 
עו"ד @rothmar גולש למקומות.
Image may contain: text



ג)  כשל שיטת המשטר וכשל מערכת החוק והמשפט צפו לפני השטח.
אז במקום: אתן סיכום של השנה.  בשנה האחרונה חל מהפך, בכך שרבים בציבור, וגם בתקשורת מכירים במצב בו נתונה מדינת ישראל: כשל שיטת המשטר בכלל, וכשל מערכת המשפט בפרט.

השבוע נוסף גם יעקב אחימאיר "הממלכתי" לאלה שמכירים במצב:
אנו בעיצומה של מלחמת אזרחים, בלי טנקים ותותחים. אזרחים ישראלים נלחמים בשלטון החוקי. הם פונים לאיחוד האירופי, לאו'מ, מאיימים לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג. ובכן, זוהי מלחמה: אזרחים מנסים לערער, בסיוע מבחוץ את אושיות השלטון החוקי. השלטון על שלוחותיו, חייב להילחם במי שחותר לערערו.

אחימאיר הוא לא הראשון, כמובן.  השבוע גם איילת שקד הכריזה בוועידת המשפט, שאנחנו קרובים ל"רעידת אדמה משטרית":

שקד: "ביקורת שיפוטית על חוק יסוד - רעידת אדמה משטרית"

שרת המשפטים אמרה את הדברים בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד  


ובאותו אירוע, מנדלבליט מתלונן על ביקורת נגד מערכת החוק והמשפט...  כנראה שלמרות ההערות שלו על "הציפורן", הוא כן מפנים את המצב שהוא עצמו גורם מרכזי לו.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט: "התבטאויות בלתי ראויות כלפי גורמי המשפט מבקשות לקעקע את עצם הלגיטימציה של עבודתם" 

לפניהם, במהלך השנה, אסתר חיות, רובי ריבלין דיברו על "הפיכה", ו"רוחות מהפכה"...

חלק מרכזי בכשל שיטת המשטר הוא כשל מערכת המשפט.  ואולי זה הדבר הבולט ביותר בשנה שעברה: כשל מערכת המשפט הפך לנושא קבוע בשיח הציבורי, נושא לדיון פומבי חסר בושה. השנה, לראשונה בתולדות המדינה, התקשורת קראה לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, להתפטר מיד - בעקבות פרשת תיק 1270.


נראה לי שאורי משגב הוא שמאלני רשמי עם כרטיס חבר... השבוע גם הוא סיקר את ועידת המשפט. וזה מה שהיה לו להגיד

מנדלבליט, ניצן ובן-ארי: כנופיית שלטון הצחוק | אורי משגב
---
בכירי התביעה הסתערו השבוע על המיקרופונים. זה היה מופע מדאיג ומייאש, שנראה ונשמע כמו מתקפת הסברה מתואמת היטב. .. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, המשנה ליועץ, רז נזרי, והממונה על תיקי בנימין נתניהו, עו"ד ליאת בן־ארי, שבו והצהירו שהם צריכים זמן. הרבה זמן. ש"אסור שהזמן יבוא על חשבון האמת". אולי מדובר בכלל בממשיכי דרכו של אלברט איינשטיין. עד אליו נחשב הזמן למושג מוחלט. בא איינשטיין והוכיח שניתן לעקם את הזמן.

וגם המפגינים קצת מאבדים סבלנות:
יפה, פתאום נשמעים קולות אחרים מכיכר הבימה וכבר מדברים על "מחאה עם סכין בין השיניים", "ועל מלחמה לחיים או למוות", ואיחוד כוחות, במקום ברברת אינסופית וסיסמאות ריקות. רק חבל שלקח כל כך הרבה זמן להבין את זה. כי עכשיו זה יהיה הרבה יותר קשה. אבל עד שלא מאוחר, לא מאוחר. והזמן קצר. אז הנה פעם נוספת המנטרה שאני מדקלמת כבר שנים: "עד שלא יהיה כאן הרבה לכלוך, לא יהיה כאן נקי". מאחלת לנו שנה של התעוררות רצינית מאוד. כי אחרת אנחנו והילדים שלנו הולכים לשלם את המחיר, וזה יהיה מאוד מאוד לא נעים. עכשיו אשמח לחזור להפגין באופן קבוע. ביבי הבייתה ! עכשיו!