Friday, June 8, 2018

2018-06-07 פרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים - בני שגיא מנהל משפט שדה


פרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים - בני שגיא מנהל משפט שדה
לורי שם-טוב ומוטי לייבל הם פעילים מרכזיים במחאה נגד שחיתות בתי המשפט לענייני משפחה ולקיחת ילדים מהוריהם.  השופט בני שגיא מנהל נגדם משפט שדה בפרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים.  על פי בני שגיא, הנאשמת "שברה את הכלים" כשלא הסכימה להודות באישומים..   לכן לא יקבע תוכנית משפט עם רשימת העדים בכל דיון... ממשיך בניהול דיוני הוכחות גם כשלנאשמת לא ניתנה גישה לחומרי החקירות בזמן שהיא מוחזקת במעצר כבר כשנה וחצי...  
זהו אותו בני שגיא שזיכה את ניסו שחם ברוב סעיפי האישום. כוכב עולה בין שופטי הדור החדש!  
אסתר חיות לא מבינה, ששום יחצ"ן לא יעזור, כי הבעיה היא לא שבית המשפט העליון "מנותק ואליטיסטי". הבעיה היא שחיתות השופטים!  ובדומה, מי שחושב שהבעיה היא התקשורת - גם הוא מנותק מהמציאות. התקשורת מסתירה מהציבור באופן שיטתי את עומק השחיתות במערכת המשפט!  ופרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים היא דוגמה מובהקת של כשלון התקשורת במילוי תפקידה.
מסע חוגי בית ברחבי המדינה - "השחיתות השלטונית ומערכת המשפט" - ינסה לגבש בתודעת הציבור את מה שהציבור כבר יודע ממילא...

 

תל-אביב, 07 ליוני - היום התנהל דיון של כשעה בדלתיים פתוחות בתיק הפלילי בפרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים.
א) צבי זר הגיש בקשת פסלות. הגיש אותה בעצמו, למרות שיש לו שני באי כוח (סירבו להגיש את הבקשה). בני שגיא אמר שהבקשה מנוסחת בלשון "בוטה", והנאשם מנסה להפוך את השופט לנאשם. הטענות היו לגבי השתתפות בני שגיא בפנל בכנס עורכי הדין באילת עם אחת מעדות התביעה בתיק הבלוגרים. בני שגיא טען שלא דיבר איתה מחוץ לפנל הפומבי. לגבי טענות הקשורות להסדר טיעון מקל לבני שגיא עצמו לגבי נהיגה במהירות מופרזת מאד - בני שגיא טען שלא היה הסדר מקל, והוא לא אחראי למה שכתבו ב"כלי תקשורת לכאורה". לגבי טענת הפסלות בקשר לניהול משפט ללא הצגת הראיות לנאשמים - שוב חזר על הנמקה שזה הכל לטובת לורי, שנמצאת במעצר...
ב) לורי הודיעה לבית המשפט שבמשך כשבועיים, מאז דיון קודם, נמנעה ממנה הגישה למחשב, ולכן שוב - נמשכת מניעת הגישה שלה לחומרי החקירות, בעוד שהמשפט כבר נמצא בלב ההוכחות.
ג) עו"ד רבינוביץ בשם לורי, ועו"ד דהאן בשם צבי טענו שאינם יכולים להגן על לקוחותיהם במצב בו לא נקבעה תוכנית משפט, ולא מגלים להם על 2-3 ימים לפני מועד הדיון, מי יהיו העדים. בנוסף - הדיונים נקבעו לשעות רבות בכל פעם - עד 6-7 בערב, ומספר עדים רב יופיע כנראה בכל דיון. אין סיכוי שהסניגורים יהיו מסוגלים להתכונן לחקירות העדים בהתרעה קצרה כזאת. כל זה - בנוסף לכך שעדיין לא קיבלו את כל חומרי החקירות.
בתשובה - הפרקליטות טענה שרבינוביץ אינו פועל כראוי "לקידום הליכי המשפט". נראה ש"קידום הליכי המשפט" הוא שם הקוד החדש לכך שרבינוביץ' לא מצליח לשכנע את לורי להודות באישומים - גם ללא גישה לחומרי החקירות. זאת גם הסיבה לכך שאין תוכנית משפט. בדיון קודם, בני שגיא אמר שלורי "שברה את הכלים" בכך שלא הודתה, ולכן, הוא פטר את התביעה ממסירת תוכנית משפט מפורטת עם מועדי העדויות של העדים השונים. דבריו אלה של בני שגיא הושמטו אח"כ מהפרוטוקול, כמובן. אולם הם נכללו בתלונה שהוגשה נגדו לנציב תלונות הציבור על השופטים.
שגיא בתגובה אמר שאין בחוק חובה למתן תוכנית משפט. רבינוביץ ודהאן אמרו שאפילו אם זה חובה חקוקה במפורש לקביעת תוכנית משפט, זהו עניין בסיסי לקיום הזכות להליך ראוי. 
בסופו של דבר, בני שגיא דחה את הבקשה לקביעת תוכנית משפט, וכן דחה את הבקשה לדחיית דיוני הוכחות עקב מניעת גישה לחומרי חקירות. ההנמקה, כרגיל - הצורך לקדם את ההליכים, כיוון שלורי במעצר.
בהמשך, עו"ד דהאן הודיעה שתשקול בקשה לשחרור מטעמי בריאות, שכן אינה מסוגלת לעמוד בייצוגו של צבי זר תחת תנאים אלה, כשמודיעים לה ברגע האחרון מי יהיו העדים, והיא נדרשת לעבוד יום ולילה להתכונן לדיוני הוכחות.
בקיצור: כפי שהיה ברור מההתחלה, השופט בני שגיא מנהל משפט שדה, ואין כל כוונה לקיים את הזכויות להליך ראוי, משפט הוגן ופומבי.
הזכות להליך ראוי
הזכות להליך ראוי מחייבת את השופטים לקיים את סדרי הדין, ואוסרת על שרירות וגחמנות של השופטים בניהול הליכי משפט, כפי שאנחנו רואים בצורה גרוטסקית במשפט הבלוגרים.  הזכות להליך ראוי נחשבת לזכות "חוקתית" (למשל בתיקון החמישי לחוקת ארה"ב משנת 1789, ובחוקות של המדינות השונות בארה"ב. באנגליה יסודה ב"מגילת הזכויות" משנת 1689).  
אבל בישראל, השופטים מכירים בזכות להליך ראוי בצורה מוגבלת ביותר..  הנושא נידון בפירוט בפסק הדין של דליה דורנר בתיק עמוס ברנס נ מדינת ישראל. דליה דורנר קובעת שהזכות להליך ראוי לכל היותר "עלתה כיתה" (ורק בהליכים פליליים) בעקבות תחולת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. 
יחד עם זאת, ישראל חתומה על האמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות. אמנה זאת נועדה להגן על אסירים פוליטיים, בדיוק כמו לורי, מוטי, וצבי. והאמנה מחייבת את קיום הזכות להליך ראוי.
ובטקס השבעת השופטים, אמר נשיא המדינה לאחרונה: "הציבור זכאי לדרוש הליך נקי ושקיפות"...
הדרישה לחקיקת חוק יסוד - הליך ראוי חייבת להיות דרישה ראשונה במעלה של המחאה נגד השחיתות השלטונית.  ויחד עימה - הקמת מנגנונים יעילים לטיפול בתלונות פליליות נגד שופטים ופרקליטים.
פרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים  - דוגמה מובהקת של שחיתות מערכת החוק והמשפט

 בפרשה זאת הוחזק מוטי לייבל במשך כ-10 ימים במתקן כליאה בלתי חוקי - "בור שחור" במרתפי משטרת סלמה בת"א, בתנאים שייחשבו לעינויים, במטרה לסחוט ממנו הודאה.
* בפרשה זאת מוחזקת לורי שם-טוב בכלא נווה תרצה כבר כשנה וחצי לפני משפט.  "יותר מסוכנת מדומרני, יותר מפחידה מקסטיאל".
* בפרשה זאת היה בני שגיא מעורב בצוותא חדא עם הפרקליטות בפברוק כתב האישום והקראת כתב האישום.
* בית המשפט המחוזי תל-אביב, בית המשפט המחוזי מרכז, בית המשפט העליון ושב"ס בצוותא חדא מונעים מלורי שם-טוב במעצר גישה לחומרי החקירות. אבל הדבר אינו מפריע לשופט בני שגיא להמשיך בניהול המשפט.  זאת - גם לאחר שהסניגור הציבורי יהונתן רבינווביץ הסביר שאינו יכול למלא את תפקידו במצב זה.
* בפרשה זאת יש חשש כבד לתפירת תיק למוטי לייבל.  עניין מרכזי באישומים נגדו - שהיה ברשותו "אדמין קוד" והוא לא השתמש בו...  "האדמין קוד" הגיע לרשותו זמן לא רב לפני המעצר, בדוא"ל מצלם רומני שמוטי לא פגש מעולם, ומעולם לא ביקש ממנו "אדמין קוד".  הצלם הרומני הגיע לארץ לתקופה קצרה יחד עם דמות עלומה נוספת בפרשה זאת - מריאן עזיזי - אזרחית אנגליה, תושבת אלבניה. על פי הידוע, מריאן עזיזי הייתה מעורבת בהקמת הפלטפורמות באינטרנט, שהן עניין מרכזי בכתבי האישום, והיא ששילמה עבור רכשיתן.  בעת אחד מביקוריה בארץ, עוכבה  למספר שעות יחד עם הצלם הרומני במתקן משטרה או שב"כ.  לאחר מכן יצא הצלם הרומני מהארץ, אבל מריאן עזיזי ממשיכה להיכנס ולצאת מהארץ ולא הוגש נגשה כל כתב אישום.

ולקינוח - בתחילתה של הפרשה נעצר לחקירה למספר ימים עו"ד ברק לייזר - היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט. עו"ד ברק לייזר נחשד בכך, שפעל בצוותא חדא עם "כנופיית הטרור הרשתי".  על פי הידוע, עו"ד ברק לייזר הדליף לנאשמים מסמכים לגבי שופטים ו/או עורכי דין, ששימשו אותם בפרסומים ברשת.  עו"ד ברק לייזר הוחזק במעצר בית למשך כשבועיים אח"כ, ואז שב לעבודתו.  שנה אח"כ הגיש הנאשם צבי זר ערר לבית המשפט העליון, וביקש גישה לחומרי החקירות של עו"ד ברק לייזר, שלא נמסרו לנאשמים. צבי זר טען שהחומר נחוץ להגשת טענות על "אכיפה בררנית".  המדינה התנגדה למסירת חומרי החקירות של עו"ד ברק לייזר לנאשמים, בטענה שחקירתו של עו"ד ברק לייזר "לא הסתיימה", והשופט אורי שוהם דחה את בקשתו של צבי זר על סמך טענה זאת...  אז איך חזר עו"ד ברק לייזר לתפקידו כיועץ משפטי של הנהלת בתי המשפט אם חקירתו עדיין לא הסתיימה??? 
אסתר חיות הביתה!  יחצ"ן הוא לא הפתרון!
 

השבוע גם התבשרנו שאסתר חיות שכרה יחצ"ן. אסתר חיות חיה בהכחשה, ומישהו צריך לחבר אותה למציאות. אבל לא נראה שיחצ"ן הוא בעל המקצוע המתאים לטיפול בבעיה.
אלה שדוגלים ביחצ"ן כתרופה, גם טוענים שאובדן אמון הציבור בבתי המשפט הוא אשמת התקשורת... גם אלה מנותקים מהמציאות. הפוך, גוטה, הפוך!  התקשורת מסתירה מהציבור באופן שיטתי את עומק השחיתות במערכת המשפט!  


פרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים היא מקרה לדוגמה: מיד לאחר המעצרים בסוף פברואר 2017, התקשורת פתחה במסע הכפשה מתוזמר (כשהעניין היה כביכול אסור בפרסום). ירון לונדון כיכב בדיווחים דרמטיים לאומה על "כנופיית טרור רשתי", ו"סחיטה באיומים", עם תמונות של אקדחים שלופים... אבל היום, שנה וחצי לאחר מכן, כשהאמת הולכת ונחשפת, התקשורת מאפילה על הפרשה.
ח"כ סמוטריץ' הסביר את זה בפשטות, אבל בעדינות מוגזמת:   "מי שחושב שהבעיה של מערכת המשפט היא ביח"צ שלה לא מבין איפה הוא חי. כשמערכת המשפט תעשה את תפקידה היא לא תצטרך איש יחסי ציבור כדי לקבל מחדש את אמון הציבור, וכל עוד היא תמשיך להתנהל באופן שערורייתי גם איש יחסי הציבור הטוב ביותר בעולם לא יעזור לה".
הבעיה היא שחיתות מערכת החוק והמשפט בישראל!  הפתרון הפשוט ביותר מתחיל במה שהציעה התקשורת בעקבות חשיפת תיק 1270: אסתר חיות הביתה! 
חוגי בית: השחיתות השלטונית ומערכת המשפט בישראל
---
אשמח להגיע לכל מקום ברחבי הארץ לשם יזמינו אותי. לפני שבועיים הייתי בקיבוץ גבת בצפון, ובשבוע הבא - דרום ת"א...
___ 
  

פעיל מחאה - בשנים 2012-2017 חייתיי במאהל המחאה ארלוזורוב בת"א, והחזקתי באישור לקיומו מול העירייה. בשנתיים האחרונות אני מופיע ומדבר בהפגנות בפתח-תקוה, בכיכר הבימה, ובכיכר פריז בירושלים. 
עבודות המחקר שלי בתחום השחיתות השלטונית זכתה להערכה בישראל ומחוצה לה:
* פרופ’ עוזי אורנן - "יישר כוחך! אני מקווה שתראה פרי מההשקעה העצומה שלך!”
* עו"ד אביגדור פלדמן - "לדעתי אתה עושה עבודה חשובה מאד… תודה לך על עבודתך העקשנית והיסודית.”
* פרופ’ אמנון שעשוע, ממייסדי מוביליי - “עבודה חשובה מאד".
* מומחים בינלאומיים כתבו כחלק מבדיקת עמיתים אנונימית – "מאתגר את החשיבה המקובלת בתחום”.
ארבעה דוחות שהוגשו למועצת זכויות האדם של האו"ם על ידי אל”מ (NGO), ושהייתי מחברם הראשי, התקבלו בכפוף לבדיקת הצוות המקצועי, נכללו והתפרסמו על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם בדוחות התקופתיים של המועצה (2010, 2013, 2015, 2018) כחלק מהליך "הבדיקה התקופתית”. 
דוח המועצה משנת 2018 על ישראל מסכם את דו"ח האל"מ כך:

דו"ח HRA-NGO מבליט את ההתדרדרות החמורה בישרת רשויות המשפט והחוק, כתוצאה של הטמעת מערכות מחשוב ממשלתיות. הדו"ח מאשר [כך- affirms - יצ] שיש לראות את תקפותו ויושרתו של כל מסמך חוקי ומשפטי מישראל כמפוקפקות במקרה הטוב. 
מאמרים אקדמיים שלי בנושאים אלה התפרסמו בכנסים בינלאומיים, ביניהם: כנס לכריית נתונים (2010), הקונגרס העולמי לקרימינולוגיה (2012), והכנס האירופי למחשוב ממשלתי (2015, 2017). 
עבודותי גם צוטטו בספר על "למידה ממוכנת": 
כריית נתונים של כתבים ממשלתיים – במיוחד כתבים של מערכת המשפט (כלומר, בתי המשפט, בתי הכלא) – מאפשרת גילוי הפרות שיטתיות של זכויות האדם בקשר עם הנפקתם ופרסומם של כתבים חסרי תוקף או הונאתיים על ידי רשויות ממשלתיות שונות.
https://www.facebook.com/events/252854538783494/permalink/252985052103776/