התנהלות תנועת המחאה
דוגמאות היסטוריות מצביעות על תנועות מחאה שהפכו לאלימות וירדו מהפסים. לדוגמה - המהפכה הצרפתית והמהפכה הרוסית. לעומת זאת היו תנועות מחאה שהתנהלו אחרת. לדוגמה - המהפכה האמריקאית, או מחאת האוהלים בהונג-קונג 2013-4. אין מניעה, מן הראוי, ואף רצוי שיהיו קבוצות שונות במחאה. לאנשים שונים מוקדי עניין שונים, וזה לגיטימי. אנחנו בעד חופש הביטוי וחופש המחאה. לכן אף קבוצה אינה יכולה להכתיב לקבוצה אחרת מה מותר ומה אסור לומר. רצוי שקבוצות המחאה השונות יתנהלו בצורה מתוקנת, עם פגישות חברים, דיונים והצבעות. מעבר לכך, רצוי שתתקיים שקיפות מינימלית בין הקבוצות השונות במחאה. שקיפות מינימלית כוללת לדוגמה - הצהרת מטרות, וגילו מקורות המימון. ללא התנהלות מתוקנת וללא שקיפות, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, ללא שקיפות מינימלית, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף בידי גורמים עלומים...
דוגמאות היסטוריות מצביעות על תנועות מחאה שהפכו לאלימות וירדו מהפסים. לדוגמה - המהפכה הצרפתית והמהפכה הרוסית. לעומת זאת היו תנועות מחאה שהתנהלו אחרת. לדוגמה - המהפכה האמריקאית, או מחאת האוהלים בהונג-קונג 2013-4. אין מניעה, מן הראוי, ואף רצוי שיהיו קבוצות שונות במחאה. לאנשים שונים מוקדי עניין שונים, וזה לגיטימי. אנחנו בעד חופש הביטוי וחופש המחאה. לכן אף קבוצה אינה יכולה להכתיב לקבוצה אחרת מה מותר ומה אסור לומר. רצוי שקבוצות המחאה השונות יתנהלו בצורה מתוקנת, עם פגישות חברים, דיונים והצבעות. מעבר לכך, רצוי שתתקיים שקיפות מינימלית בין הקבוצות השונות במחאה. שקיפות מינימלית כוללת לדוגמה - הצהרת מטרות, וגילו מקורות המימון. ללא התנהלות מתוקנת וללא שקיפות, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, ללא שקיפות מינימלית, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף בידי גורמים עלומים...
קראו את הפוסט השלם: http://inproperinla.blogspot.co.il/2017/08/2017-08-10_10.html
תמונות. מחאה חברתית: המהפכה האמריקאית - הצהרת העצמאות 1776, המהפכה הצרפתית 1789 - מות מארה, המהפכה הרוסית - המרד על הפוטמקין - 1905, אירועי מאי 1968 - פאריז, מחאת האוהלים-אהבה ושלום - הונג-קונג 2013-14, אוגוסט 2011 בתל-אביב.
_________
תודות ל"הארץ", הפכתי בשבועיים האחרונים ללהיט בין החטיאריות ברחבי המדינה... שחקנית במחזמר קנתה לי סנדוויץ, ואח"כ הופיעה יפה. הייתה שיחה מעניינת. ניסיתי לשמור אותה ברמה אקדמית - על "התנהלות קבוצתית במחאה החברתית". דוגמאות היטוריות של התנהלות מחאות שעברו גלגולים שונים - המהפכה הצרפתית, מלחמת העצמאות של ארה"ב, המהפכה הקומוניסטית, המחאה של מאי 68 בפריז, מחאת האוהלים בארה"ב, הונג-קונג, ישראל.
* מלחמת העצמאות של ארה"ב 1776- החלה כמחאה נגד העריצות של מלך אנגליה. במקרה זה, המהפכה התנהלה בצורה יחסית מתוקנת. המסמך ההיסטורי, הוא כמובן "הצהרת העצמאות", שהייתה הדוגמה לרבים אחריו, כולל הצהרת העצמאות של מדינת ישראל.
* המהפכה הצרפתית 1789 - בסופו של דבר, אחת התמונות שנצרבו בזיכרון היא מותו של מארה, ממנהיגי המהפכה, שנרצח על ידי שרלוט קורדה - חלק מהאלימות והטרור בין פלגי המהפכה. המהפכה החלה כמחאה נגד העריצות של המלוכה והכנסיה, תחת הססמה "חירות, שוויון ואחווה", אבל מהר מאד התדרדרה לאלימות פנימית.
* המהפכה הרוסית 1905-1917 - החלה כמחאה של חיילי הציא הרוסי, אבל מהר מאד המפלגה הקומוניסטית השתלטה על המהפכה. וגם מהפכה זאת הפכה לגל אלימות פנימי, וסופו הטרור של לנין ושל סטלין.
* מאי 1968 בפאריז - המחאה התנהלה בחלקה תוך נסיון להתנהלות קבוצתית מאורגנת על פי רובעי העיר פריז. המפגינים "התנחלו" באוניברסיטאות ובבתי החרושת, והביאו להשבתה כללית של הכלכלה הצרפתית, ולמעשה גם השלטון המרכזי בפריז.
* מאהל המחאה בהונג-קונג - אהבה ושלום 2013-14 - הייתה באופן ברור מחאה שהייתה מבוססת על נסיון להתנהלות קבוצתית המבוססת על דיונים והצבעות שוויוניות. אחת הסיבות - הדרישה של המחאה הייתה קשורה לשיטת הבחירות של השלטון בהונג קונג, ודרישה לבחירות כלליות ישירות.
ואצלנו???
במחאת האוהלים בישראל, שהחלה ברוטשילד 2011-12, היו נסיונות לקיים מנגנון דיונים קבוצתיים. אבל מעולם לא הצליחו לקיים מגנון התנהלות קבוצתית מתוקנת של ממש.
משום מה, התרבות הזאת, שפעלה היטב בארה"ב ב- 1776, ובהונג קונג בשנת 2013-14, ושהייתה מוכרת ומקובלת בארץ לפני מאה שנה (לדוגמה - קבוצות, קיבוצים, מושבים) - דעכה ונעלמה.
התנהלות קבוצתית שוויונית ושקיפה היא עניין עקרוני ויסודי במאבק חברתי מתוקן.
חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית השוויונית והדיונית (דליברטיבית) היא עניין מרכזי לשיקום חברה מתוקנת בישראל גם ברמה הלאומית. לכן, חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית במחאה החברתית צריך להיות מטרה בפני עצמה.
בפועל
_________
תודות ל"הארץ", הפכתי בשבועיים האחרונים ללהיט בין החטיאריות ברחבי המדינה... שחקנית במחזמר קנתה לי סנדוויץ, ואח"כ הופיעה יפה. הייתה שיחה מעניינת. ניסיתי לשמור אותה ברמה אקדמית - על "התנהלות קבוצתית במחאה החברתית". דוגמאות היטוריות של התנהלות מחאות שעברו גלגולים שונים - המהפכה הצרפתית, מלחמת העצמאות של ארה"ב, המהפכה הקומוניסטית, המחאה של מאי 68 בפריז, מחאת האוהלים בארה"ב, הונג-קונג, ישראל.
* מלחמת העצמאות של ארה"ב 1776- החלה כמחאה נגד העריצות של מלך אנגליה. במקרה זה, המהפכה התנהלה בצורה יחסית מתוקנת. המסמך ההיסטורי, הוא כמובן "הצהרת העצמאות", שהייתה הדוגמה לרבים אחריו, כולל הצהרת העצמאות של מדינת ישראל.
* המהפכה הצרפתית 1789 - בסופו של דבר, אחת התמונות שנצרבו בזיכרון היא מותו של מארה, ממנהיגי המהפכה, שנרצח על ידי שרלוט קורדה - חלק מהאלימות והטרור בין פלגי המהפכה. המהפכה החלה כמחאה נגד העריצות של המלוכה והכנסיה, תחת הססמה "חירות, שוויון ואחווה", אבל מהר מאד התדרדרה לאלימות פנימית.
* המהפכה הרוסית 1905-1917 - החלה כמחאה של חיילי הציא הרוסי, אבל מהר מאד המפלגה הקומוניסטית השתלטה על המהפכה. וגם מהפכה זאת הפכה לגל אלימות פנימי, וסופו הטרור של לנין ושל סטלין.
* מאי 1968 בפאריז - המחאה התנהלה בחלקה תוך נסיון להתנהלות קבוצתית מאורגנת על פי רובעי העיר פריז. המפגינים "התנחלו" באוניברסיטאות ובבתי החרושת, והביאו להשבתה כללית של הכלכלה הצרפתית, ולמעשה גם השלטון המרכזי בפריז.
* מאהל המחאה בהונג-קונג - אהבה ושלום 2013-14 - הייתה באופן ברור מחאה שהייתה מבוססת על נסיון להתנהלות קבוצתית המבוססת על דיונים והצבעות שוויוניות. אחת הסיבות - הדרישה של המחאה הייתה קשורה לשיטת הבחירות של השלטון בהונג קונג, ודרישה לבחירות כלליות ישירות.
ואצלנו???
במחאת האוהלים בישראל, שהחלה ברוטשילד 2011-12, היו נסיונות לקיים מנגנון דיונים קבוצתיים. אבל מעולם לא הצליחו לקיים מגנון התנהלות קבוצתית מתוקנת של ממש.
משום מה, התרבות הזאת, שפעלה היטב בארה"ב ב- 1776, ובהונג קונג בשנת 2013-14, ושהייתה מוכרת ומקובלת בארץ לפני מאה שנה (לדוגמה - קבוצות, קיבוצים, מושבים) - דעכה ונעלמה.
התנהלות קבוצתית שוויונית ושקיפה היא עניין עקרוני ויסודי במאבק חברתי מתוקן.
חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית השוויונית והדיונית (דליברטיבית) היא עניין מרכזי לשיקום חברה מתוקנת בישראל גם ברמה הלאומית. לכן, חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית במחאה החברתית צריך להיות מטרה בפני עצמה.
בפועל
- אין מניעה, מן הראוי, ואף רצוי שיהיו קבוצות שונות במחאה. אנחנו בעד חופש הביטוי וחופש המחאה. לכן אף קבוצה אינה יכולה להכתיב לקבוצה אחרת מה מותר ומה אסור לומר.
- ראוי שהקבוצות השונות יתנהלו באופן מתוקן, שוויוני, ושקיף בתוכן פנימה. כלומר - פגישות, דיונים, הצבעות. אבל כמובן שאי אפשר להגיד לאנשים אחרים איך לנהל את עסקיהם.
- יחד עם זאת, היה רצוי שהקבוצות השונות יתנהלו בשקיפות מינימלית בין הקבוצות: א) עצם קיומן (לא להקים קבוצות סודיות - גם זה כבר היה לנו), ב) המטרות המוצהרות. ג) מקורות המימון.
ללא התנהלות שקיפה ופתוחה של הקבוצות השונות במחאה, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף.
דיון בפייסבוק
דיון בפייסבוק
יתנהלו בצורה מתוקנת, עם פגישות חברים, דיונים והצבעות. מעבר לכך, רצוי שתתקיים שקיפות מינימלית בין הקבוצות השונות במחאה. שקיפות מינימלית כוללת לדוגמה - הצהרת מטרות, וגילוי מקורות המימון. ללא התנהלות מתוקנת וללא שקיפות, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, ללא שקיפות מינימלית, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף בידי גורמים עלומים...
קראו את הפוסט השלם:
קראו את הפוסט השלם: