Wednesday, May 5, 2021

2021-05-06 כנס במרכז האקדמי להשקת ספרו של ד"ר יניב ואקי "דיני ראיות" - האם יתאפשרו שאלות סטודנטים?

 

שלום לכולם,
פתאום קפץ לי הגן הפרובוקטיבי, ואתמול הפצתי את התכתובת שלהלן.
"משפטן בכיר" גינה אותי בתגובתו, והכריז ש"התפדחת בתפוצת נאטו" -- שכן אני נחשב עכשיו לפרח משפטנים, משהו כמו פרח נביאים. אני לא רואה את זה כך בהכרח.
אני לומד עכשיו סדר הדין הפלילי, כולל מעצרים, מעצר ימים, מעצר עד תום ההליכים... היום, ברור לי יותר מאי פעם כמה הזוי היה מה שעברתם.
יחד עם זאת, לדעתי, מהבחינה העקרונית של שלטון החוק, זכויות האדם, "הזכויות החוקתיות", "הליך ראוי" במשפט הפלילי, וכו' -- דעתי היום נותרה כפי שהייתה אז: הפרשה של המעצר של מוטי לייבל במרתפי סלמה היא החמורה מכל (יחד עם התרגילים בהקראת כתב האישום, ויחד עם קרקס הפשפשים בעניין הייצוג, וכו' וכו')... כי המשטרה תיעדה בעצמה את העבריינות שלה ע"י המסמך שהגישה בתיק המעצרים אצל השופט עלאא מסארווה בשם קצין המודיעין (תמונה להלן). מה שחמור יותר במסמך הזה, שהוא מתעד "נוהל" חוקי כביכול של המשטרה, שהוא הפרה חמורה של החוק הישראלי, וגם מוכר ברחבי העולם כעבירה חמורה ומתועבת על זכויות האדם -- ניהול מתקני כליאה של "חור שחור" ומעצרם של אנשים ב"חור שחור". 
אני רואה בתופעה פשע ועבירה על זכויות האדם (ופשע דיני מלחמה, כשהתופעה מתרחשת כחלק מפעולות אלימות צבאיות) ברמה ימי ביניימית. אבל ב-20 השנים האחרונות, הנוהג הזה התחבב על "דמוקרטיות מערביות". ארה"ב הקימה, לדוגמה, אוסף של מתקנים כאלה, הידוע שבהם הוא בגואנטמנמו ביי, והוא זכה לחשיפה ולגינוי בינלאומיים.
ראו דוגמה נוספת - מתקן כליאה ענק של בור שחור התגלה בלב העיר שיקאגו בשנת 2015. הפרשה הגיעה לכותרות התקשורת הבינלאומית (קישור בתכתובת שלהלן).
מעבר לעבריינות של שוטרים בודדים, במקרה של "החור השחור" בסלמה, המשטרה עצמה גם תיעדה את מעצרו של מוטי כחלק מנוהל שיטתי-מוסדי כביכול. בכך, המשטרה למעשה תיעדה מקרה קלאסי של "פשע מאורגן מדינתי" לכאורה: רשות מרשויות המדינה (לעיתים קרובות רשויות חוק ומשפט) הופכת לארגון פשע. מצבים כאלה מוכרים היטב בקרימינולוגיה.
ברור שהמקרה של מוטי לייבל הוא גם לא הראשון מסוגו. וברור שכל שופט מעצרים כשיר, ובוודאי שפרקליטות מחוז ת"א והתביעה המשטרית, היו צריך להבחין בדבריהם של מוטי ודומיו, או אף ללא דבריהם של העצירים, היו חייבים לדעת, מתוך הנסיבות בהליכי המעצרים וביווי החקירות... שמוטי ודומיו אינה מוחזקים במתקן מעצר מוכרז כדין בחיקוק במדינת ישראל - כלומר במתקן שב"ס.  ברור לחלוטין שכל טענה של שופטים, פרקליטים, או תובעים משטרתיים, שהם לא היו מודעים לכך - תעמיד אותם כבלתי כשירים...
יש לציין לשבח את השופט עלאא מסארווה, שתחמן את מערכת נט-המשפט (שוב - בצורה שמדגימה את אי תקפותה) - והעלה בכרטיסיה הפומבית של "החלטות בתיק" את הדוא"ל ממשטרת תל-אביב (תמונתו להלן), ללא כל החלטה שיפוטית.  האומץ של מסארווה בתור שופט נעצר שם,
השופט עלאא מסארווה השאיר לנו, הציבור, קריאה פומבית להמשיך בעבודה הנדרשת לחיסול ה"חור השחור" בסלמה. 
יש לראות במסארווה אחד מהשופטים הישרים, החכמים, והשואפים לתיקון המערכת:
* כאן הוא פעל לחשוף ולתקן את החור השחור בסלמה -  הפרה חמורה של חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, וכן סעיפים שונים בחוק העונשין, תשל"ז-1977.
* גם בהליכי צווי מעצר, חיפוש ותפיסה, שמשה הלוי ולורי שם-טוב היו מעורבים בהם מספר שנים קודם לכן, עלאא מסארווה היה בסופו של דבר זה שחשף את ה"כשל המערכתי" במקום שהשופט שמואל מלמד והשופטת דנה אמיר, בשת"פ עם נתצ"ש, עסקו בשקר והטעייה כדי להכשיל את בדיקת התלונה ותיקון המצב. עלאא מסארווה היה בסופו של דבר זה שהודיע לנתצ"ש מיוזמתו, שערך בדיקה ומצא "כשל מערכתי" בניהול הליכים ללא תיקים וללא כל רישום מזכירותי במשך שנים ע"י כל השופטים בבית המשפט השלום ת"א...
* בעניין "חיסיון מנהלי", שוב עניין של זכויות יסוד, כולל חופש הביטוי, חופש העיתונות, זכות העיון בתיקים, והגבלתם שלא כדין ב"חיסיון מנהלי" - עלאא מסארווה הוציא לבקשתי החלטה המורה למזכירות להסיר את "החיסיון המנהלי" מהתיק בנט-המשפט בו עסקנו, ולחשוף אותו לציבור ברמה הראויה והמקובלת בתיקים בלתי חסויים אחרים. עניינו של התיק היה בקשה לביטול צא"פ באחת מפרשות השחיתות הגדולות - כלומר תיק בעל חשיבות ציבורית מהמעלה העליונה, ונראה היה ש"החיסיון המנהלי" על התיק נבע בעיקר מאינטרסים פוליטיים.
המזכירות סירבה לקיים את הוראותיו של עלאא מסארווה - כלומר, סירבה להסיר את "החיסיון המנהלי" על התיק. כשחזרתי לאולם הדיונים, והודעתי לשופט עלאא מסארווה אודות סירוב המזכירות לקיים את החלטתו בעניין הסרת "החיסיון המנהלי" -- מסארווה השיב לי: "אני את שלי עשיתי". 
ואכן, עלינו הציבור המלאכה לעשותה!
עלאא מסארווה לא דיווח כנראה לרשויות אודות "החור השחור" במרתפי סלמה. עלאא מסארווה דיווח ישירות לריבון - לנו, הציבור.
אני קורא לכן ולכם להצטרף לפעולת מחאה פומבית לסגירת "החור השחור" בסלמה, לחקירת אמת של התופעה והאחראים לה, ובאם ראוי - העמדתם לדין פלילי.
דפנה ברק-ארז השיבה על הדוא"ל שלי "נקרא", ואז שאלתי אותה אם חלות עליה הוראות החוק, לדוגמה בעניין "אי קיום חובת דיווח" (עבירה שדינה שנתיים מאסר), והאם תקיים את הוראות החוק ותפנה בעניין לרשויות בעניין הבור השחור בסלמה. היא שוב השיבה "נקרא"...
אני משאיר לכם לנסח את הסיפור במילותיכם, ולהעלות רעיונות איך להביא לסגירתו של החור השחור בסלמה:
א) ייתכן שדרך אפשרית אחת לתקוף את העניין היא בתביעת נזיקין של מוטי לייבל. אינני עו"ד, ולכן אעצור פה. אומר רק שרצוי שמוטי יתייעץ בעניין עם עו"ד מהזן המתאים. העניין הוא לא רק לפצות את מוטי (ולא יזיק לו קצת כסף), כמו העלאת העניין לזירה הציבורית.  זו גישה דומה מאד לגישה שנקט רפי רותם בשנים האחרונות - עם תביעות הנזיקין נגד השוטרים שהיכו אותו ומזל טוב לרותם על הזכייה!
לדעתי, הכליאה של מוטי לייבל ב"חור השחור" בסלמה חמורה פי כמה מהאלימות הפיזית שספג רותם במשך השנים (למעט "הקט רגל" ועניינים אחרים המתועדים ב רותם נ ברעם ומדינת ישראל).
ב) ייתכן שדרך אפשרית אחרת היא עתירה לבג"ץ נגד משטרת ישראל, הפרקליטות ואולי גם נגד בית המשפט השלום בת"א, כי ברור שבית המשפט השלום ת"א קיבל ביודעין את קיום מתקן המעצר הבלתי חוקי, ושיתף פעולה אתו, צריך אולי לתעד שוב שהפרקליטות והתביעה המשטרתית קיבלו פנית - כלומר מיצוי ההליכים לפני הגשת עתירה לבג"ץ. במקרה זה, גם אם מוטי אינו מעוניין להצטרף ליוזמה (מקווה בשבילו שהוא חזר לחיים "נורמטיביים" ואינו מעוניין בכך) ניתן לדעתי לעתור כ"עותרים ציבוריים".
בקיצור -- אלה שנאלצו להתבוסס ברפש, ולמדו להכיר אותו, גם אחראים לנקות אותו למען הציבור... אין צדק בעולם!
במסגרת הניסיון שרכשתי בעשור האחרון בחקר מערכת החוק והמשפט בישראל, אין לי כל הפתעה בכך שפניות שלי בעבר בעניין זה למפכ"ל רוני אלשייך, לפרקליטות, לא זכו למענה.
לעומת זאת, לאור הניסיון המועט שרכשתי באקדמיה המשפטית (אני בסוף שנה ב', וצפוי לסיים את הלימודים תוך שנה.) יש לי חששות כבדים ביחס לקהילה המשפטית האקדמית בישראל, עם יוצאים מן הכלל מוכרים, כגון מוטה קרמניצר, לאחרונה במפתיע גם מני מאוטנר, בועז סנג'רו ודניאל פרידמן.
הסירוב של משפטנים האקדמאים להגיב בפומבי לגופו של העניין ביחס ל"חור השחור" בסלמה, בשעה שהם חוגגים ומכבדים איש את רעותו לכבוד "15 שנה להלכת יששכרוב" כפי שמתועד בתכתובת שלהלן, הוא בזוי.
לפני 100 שנה, היהודי הצרפתי ז'וליאן בנדה תיאר "תהליכים" דומים באירופה בין מלחמות העולם - כ-"בגידת האינטלקטואלים".
לנוכח פשיעה מאורגנת במשטרה, בחסות הפרקליטות ובתי המשפט, וסירוב המשפטנים האקדמיים להגיב -- עלינו, הציבור, לפעול בעצמנו.
כל תגובה, הצעה, הסתייגות, ביקורת יתקבלו בברכה.
כאן ההזמנה לכנס, בהשתתפות היועמ"ש אביחי מנדלבליט, דורית ביניש, יואב ספיר, בני שגיא, ואחרים. מאחר שהכריזו שלא יתאפשרו שאלות מן הקהל, אני אינני מתכנן להגיע כלל.
image.png


נ.ב.  רשמתי את רפי רותם במכותבים, אבל אני לא בטוח שזה דוא"ל מעודכן שלו, אודה למי שיוודא שרותם יקבל את המידע כ"כ. כנ"ל ברק כהן. ובטוח שלא רשמתי רבים וטובים. אנא הפיצו כראות עיניכם ואולי בניסוח משלכם
----

הנידון: כנס חגיגי להשקת ספרו של ד"ר יניב ואקי "דיני ראיות" - ובור שחור לסחיטת הודאות במרתפי משטרת סלמה

שלום אסף,

רוב תודות על תשובתך הזריזה.

לדעתי, אין כמובן מקום לחגיגות 15 שנה להלכת יששכרוב, כשמשטרת ישראל מנהלת בריש גלי מתקן כליאה בלתי מוכרז, בלתי חוקי במרתפי מטה המשטרה בסלמה, בו היא מחזיקה עצירים בתנאים שיחשבו לעינויים, במטרה לסחוט הודאות. והשתיקה הרועמת של הקהילה המשפטית מדברת בעד עצמה...

יחד עם זאת, מובן מאליו, שאינני מומחה לענייני חגיגות.

בברכה,

יוסף

On 2021-05-05 16:10, Assaf Harel wrote:

שלום יוסף,

מדובר בכנס חגיגי להשקת ספרו של ד"ר ואקי.

הכנס כולל תכנית אקדמית סדורה ולא תתאפשרנה שאלות מהקהל.

בברכה,

אסף

From: joseph>
Sent: Wednesday, May 5, 2021 4:04 PM
To: Assaf Harel <assaf>
Subject: כנס במרכז האקדמי להשקת ספרו של ד"ר יניב ואקי "דיני ראיות" - האם יתאפשרו שאלות סטודנטים?

ד"ר הראל שלום רב,

אני סטודנט שנה ב' למשפטים במרכז האקדמי ברמת גן. קיבלתי הודעה על הכנס שבנידון, בהנחייתך.

רציתי לדעת אם יתאפשרו שאלות מן הקהל במהלך הכנס.

במיוחד הייתי מעוניין לשאול את השאלה שלהלן, בנוגע לניהול מתקן כליאה בלתי מוכרז, בלתי חוקי ("בור שחור") במרתפי מטה משטרת ת"א בסלמה, המשמש להחזקת עצירים בתנאים שיש לראותם כעינויים, במטרה לסחוט הודאות. 

מתאים במיוחד להעלות עניין זה בנוכחות היועמ"ש אביחי מנדלבליט... ואין ספק שהשאלה נוגעת ישירות ל"15 שנה להלכת יששכרוב"...

עד היום לא קיבלתי תשובה ראויה לשאלה זו.

בברכה,

ד"ר יוסף צרניק

ערנות לזכויות האדם (ע"ר)

----

הנידון: מ"י 59411-02-17 מדינת ישראל נ' לייבל - הליכי מעצרים ובור שחור במרתפי סלמה

עו"ד שהב שלום רב,

להלן שוב השאלה בעניין הליכי מעצרים והבור השחור במרתפי סלמה. השאלות שאני מעלה בעניין סדר הדין הפלילי לא נועדו כייעוץ אישי, אלא כחלק מהשיח האקדמי הפומבי בצומת הקריטית שבין סדר הדין הפלילי וזכויות האדם.

לכן אודה אם תוכלי להשיב בדוא"ל (לאחר שלא התאפשר להשיב ב"פורום" באתר הקורס ולא התאפשר לענות בזום לאחר השיעור).  אני אפרסם כל תשובה שתספקי בפורום הקורס.

א) מה דעתך על המצב המתועד להלן ביחס לניהול מתקן כליאה בלתי מוכרז, בלתי חוקי, במרתפי מטה משטרת ת"א בסלמה, והחזקת עצירים בו בתנאים הנחזים כהפרה בוטה של החוק ועינויים, במטרה לסחוט הודאות?

ב) מהי התנהלות ראויה של עו"ד, שהוא סניגור פלילי, הנתקל במצב כזה בהליכי מעצרים בהם הוא מייצג עציר?

ג) מהן חובותיהם על פי דין בעניין זה של כל אנשי החוק והמשפט -- שוטרים, המפכ"ל, סניגורים, אנשי התביעה המשטרתית, פרקליטות המדינה, היועמ"ש -- המודעים למצב?

ד) האם יש לראות במצב הקיים פשיעה מאורגנת במערכת החוק והמשפט?

ה) מה ניתן לעשות במדינת ישראל לתיקון המצב המתועד להלן?

בברכה,

יוסף צרניק

נ"ב: להלן העתקים של קטעים מפרסומים קודמים שלי בעניין, לפני קבלתי ללימודי המשפטים, ולכן אני מתנצל על ההתנסחות הלא מקצועית...

----

2017-05-08 "בית מעצר יפתח" - כלא של חור שחור בתל-אביב! משטרת ישראל מסרבת להסביר

"בית מעצר יפתח" - כלא של חור שחור בתל-אביב! משטרת ישראל מסרבת להסביר

ההליכים בתיק המעצר של מוטי לייבל יצרו תיעוד חסר תקדים של קיומו והתנהלותו של "בית מעצר יפתח" במרתפי מטה משטרת ישראל, רח' סלמה, תל-אביב, ותנאי מעצר שייחשבו ללא כל ספק לעינויים.  משטרת ישראל מסרבת להשיב: מהי האסמכתא החוקית להקמתו ולניהולו של בית מעצר זה ולנוהלי משטרת ישראל לגבי תפעולו. החשש החמור והברור הוא שמשטרת ישראל הקימה בתי מעצר מחוץ לחוק. מתקני כליאה מסוג זה מוכרים ברחבי העולם כ"בתי כלא של חור שחור" - והם עבירה חמורה ביותר על זכויות האדם. מובן מאליו שעצם קיומם של בתי מעצר מסוג זה בישראל הופך אך את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ו"המהפכה החוקתית" לבדיחה. והכרזותיה הנשגבות של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור על דבקותה בזכויות האדם - תעלול יחצנות יהודי-דמוקרטי... 

Image result for CALCUTTA BLACK HOLE PRISON

תמונה: מקור השם "כלא של חור שחור" [Black Hole Prison] הוא ב"חור השחור של כלכותה" - שם החזיק המושל ההודי שבויים אנגליים בעת המלחמה עם האנגלים. האנגלים כבשו את כלכותה, שחררו את האסירים ששרדו בחיים (רובם המכריע מתו בבית הסוהר מחום ומחנק), וסגרו את בית הכלא בשנת 1756. 

________

Image result for IRAQ CIA PRISON TORTURE

 תמונה:  בעשרים השנים האחרונות ניהלה ארה"ב רשת של בתי כלא של חור שחור ברחבי העולם, ששימשו להחזקת אנשים בניגוד לחוק ולעינויים.  התיעוד המפורט ביותר הוא של הכלא באבו-ע'ריב בעיראק.

________

The disappeared: Chicago police detain Americans at abuse-laden 'black  site' | Chicago | The Guardian

תמונה. במקרה שזכה לפרסום בינלאומי ניכר, התגלה בשנת 2015 בית כלא של חור שחור שהתנהל במרכז העיר שיקאגו.

The disappeared: Chicago police detain Americans at abuse-laden 'black site'

https://www.theguardian.com/us-news/2015/feb/24/chicago-police-detain-americans-black-site

image.png

   


תמונה: פרשת לורי שם-טוב ומוטי לייבל יצרה תיעוד חסר תקדים של ניהול מתקן כליאה של חור שחור במרתפי מטה מחוז ת"א של משטרת ישראל ברחוב סלמה -  "בית מעצר יפתח". בדיון הארכת מעצר, התלונן מוטי לייבל על תנאי מעצרו: הוא החזק בבידוד מוחלט, נמנעה ממנו היוועצות בפרטיות עם עורך דינו, לא ניתן לו לצאת אפילו לחצר "להתאוורר", בסמוך לתאו התנהל מטווח ירי, מעל ראשו נסעו משאיות, ובתאו דלקו האורות 24/7. הוא יצא מתאו רק לשעות חקירה ארוכות. תנאי מעצר אלה ייחשבו ללא כל ספק לעינויים. מסמך תשובה (שתקינותו וקבילותו כראיה וככתב בית דין מפוקפקות), שהוגש ע"י משטרת ישראל בתיק מ"י 59411-02-17 מדינת ישראל נ' לייבל בשם ק' אג"מ יפו גליל עמאשה, טוען שלייבל הוחזק ב"בית מעצר יפתח" - שאינו מוכר כמתקן כליאה חוקי של מדינת ישראל, "לצורך הפרדה", "באישור סנ"צ", "על פי נוהל משטרת ישראל" - המתיר כביכול להחזיק עצירים במשך 10 ימים במתקן כליאה בלתי חוקי זה בתנאים המתועדים.  משטרת ישראל מסרבת לענות כדין וכראוי על בקשה על פי חוק חופש המידע (עבורה שולמה אגרה כדין), לגבי הבסיס החוקי להקמתו וניהולו של "בית מעצר יפתח", הפעלתו ונוהליו. [1]

 ----

2018-08-28 מוטי לייבל והבור השחור במשטרת סלמה: אלשייך מתבקש לפעול מיד בעניין כליאה בלתי חוקית למטרת סחיטת הודאות בעינויים, מרמה בקיום חוק חופש המידע במשטרה

מוטי לייבל והבור השחור במשטרת סלמה: אלשייך מתבקש לפעול מיד בעניין כליאה בלתי חוקית למטרת סחיטת הודאות בעינויים, מרמה בקיום חוק חופש המידע במשטרה

מוטי לייבל הוא פעיל מרכזי במחאה נגד שחיתות בתי המשפט לענייני משפחה והרווחה ביחס ללקיחת ילדים מהוריהם.  בפרשת הבלוגרים והשופטים הנוקמים הוחזק מוטי לייבל במשך 10 ימים במרתפי משטרת ת"א בסלמה בתנאים שייחשבו לעינויים, במטרה לסחוט הודאה.  אולם מסמך שחשף השופט עלאא מסארווה העלה חשש ברור, שמדובר במתקן כליאה בלתי חוקי בו נשללות זכויות העצירים - כולל הזכות להיוועצות עם עורך דין בפרטיות...  בתשובה מפוברקת/מרמתית של משטרת ישראל על בקשת חופש המידע  - לא הצליחו למצוא אסמכתא חוקית להפעלתו של "בית מעצר יפתח" - הבור השחור במרתפי סלמה...  
המשטרה גם עוסקת במרמה בתשובות על פי חוק חופש המידע.  תשובת המשטרה לא ניתנה על ידי ממונה על פי חוק חופש המידע, והמשטרה לא מצאה מסמך מינוי של ממונה כזה בכלל. ובתשובה המפוברקת, הסתירו את רוב המידע המבוקש על מנת להסתיר את העבריינות ("חשש לחשיפת שיטות עבודה ואמצעים שבידי משטרת ישראל")... 
הפנייה למפכ"ל רוני אלשייך מבקשת שינקוט מיד בצעדים מתקנים. הפנייה הועתקה גם לועד הציבורי נגד עינויים,  לאגודה לזכויות האזרח, לתנועה לחופש המידע, ול"שקוף".

 תשובת המשטרה על בקשת חופש המידע לקויה, ועדיין תיעדה שאין אסמכתא חוקית למתקן מעצר או תא מעצר במטה יפתח.
ככל הנראה אין בכלל במשטרת ישראל ממונה על פי חוק חופש המידע. עוסקים במרמה באופן שגרתי ביחס לקיום חוק חופש המידע - כמו שורה ארוכה של יחידות שלטוניות אחרות.
א) המידע שסיפקה המשטרה מראה שמהתקן במרתפי סלמה מתנהל ללא הסמכה כלל
מתוך המידע שנמסר על ידי משטרת ישראל גם ברור שמתקן הכליאה במרתפי משטרת סלמה מתנהל ללא הסמכה חוקית. מתקני כליאה בלתי חוקיים מוכרים ברחבי העולם כ"בור שחור" - הפרה מתועבת במיוחד של זכויות האדם.

תמונות.  המתקן במרתפי סלמה מכונה על ידי המשטרה לפעמים "בית מעצר יפתח" ולפעמים "תא מעצר משטרת מרחב יפתח" (מס' 48 בטבלה).  תשובת משטרת ישראל מראה שהמתקן מתנהל ללא אסמכתא חוקית וללא בסיס חוקי.