Tuesday, July 2, 2019

2019-07-02 כנס הרצליה: סיכום - אלוף (מיל) עמוס גלעד

כנס הרצליה: סיכום - אלוף (מיל) עמוס גלעד
■ ■ ■ 
Image may contain: one or more people and suit
ראשית, כאיש צבא בדימוס, גלעד מצא להדגיש שבמהלך בערך 90% מהתכנית העמוסה, הכנס עמד בזמנים... גלעד הוא המארגן של הכנסים, וגם האדם שבזכותו הופיעו בכנס צמרת הממשל האמריקאי והישראלי, התקיימה הופעה פומבית נדירה של שגריר מצרים בישראל, ונציגים בינלאומיים מרחבי העולם...
יחד עם זאת, חייבים לזכור, שעמוס גלעד הוא מי שהעיד במשטרה בפרשת הצוללות. [2,1] ולכן, ברור שהוא מוטרד מאד מתופעות השחיתות הציבורית. עניין זה גם ברור מאוסף הערות שהעיר במהלך שלושת ימי הכנס. בין השאר הייתה לו הערה אתמול, שכשהוא קורא על פרשות השחיתות בצמרת הביטחונית, הוא לא מבין איך לאנשים האלה יש זמן לשחיתות. כשהוא עבד בדרגים אלה, לא היה לו רגע זמן. מאיפה הם מצאו את הזמן לעסוק בשחיתות? ואם הם עסקו בשחיתות, איך הם מצאו זמן למלא את תפקידיהם במערכת הביטחון?
גלעד חזר בפעם המי יודע כמה על האמירה ש"חוסן לאומי" הוא לא רק ביטחון לאומי... שיש בעיה עם "בית שיש לו מיגון פלדה, אבל נאכל מבפנים ע"י טרמיטים..." לכן החליט השנה לכלול בכנס עניינים הנוגעים ל"חוסן לאומי" מעבר ל"ביטחון לאומי", ונוגעים לתקינות או שחיתות המשטר, ונושא ייצוגי לשנה זאת - בריאות, המשקף חוסן לאומי מעבר לביטחון לאומי.
סיכום ענייני ביטחון לאומי:
א) הסיכון הביטחוני המרכזי הוא איראן גרעינית.
ב) סיכון נוסף הוא פצצה גרעינית סונית, לדוגמה, הסכם גרעין בין סעודיה לבין פקיסטן.
ג) יש יחסים טובים עם מדינות ערב, אבל שלום עם מדינות ערב לא יתפתח ללא פתרון הבעיה הפלסטינית.
ד) ישראל כושלת בניהול מו"מ עם הפלסטינים בגדה, כושלת בניהול המצב בעזה, ויש כשל כללי בחשיבה אסטרטגית.
ה) המצב בירדן מדאיג, לנוכח הלחץ שנוצר שם עקב זרימת הפליטים מעיראק ומסוריה. ירדן מספקת "עומק אסטרטגי" לישראל, וישראל חייבת לשמור על יציבות הממלכה בירדן.
ו) השלום עם מצרים הוא נכס אסטרטגי, אבל הוא במצב קיפאון. לאחר עשרות שנות שלום, לא התקיימה פגישה לאור היום של מפקדי הצבאות של ישראל ומצרים. עד שלא נראה תמונה של מפקדי הצבאות לוחצים ידיים, השלום לא יתקדם.
ז) בעייתיות בניהול הכלכלה הישראלית.
קישורים
[1] : " ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר, העיד במשטרה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר לגרמניה למכור צוללות למצרים."
https://www.haaretz.co.il/news/politics/1.7025249
[2] עמוס גלעד מכירת הצוללות המתקדמות למצרים עלולה לעלות לנו בחיי אדם ...
https://www.youtube.com/watch?v=kQ6uSbfbFj8

No comments: